مدیر طرح چشم‌انداز و برنامه‌ریزی مرمتی دانشکده هنر و معماری یزد با اشاره به رسالت خطیر این دانشکده در تولید دانش بومی معماری و شهرسازی گفت: ارتباط عمیق‌تر با جامعه محلی و مدیریت شهری می‌تواند دانشکده هنر و معماری یزد را به مرحله‌ای جدید در راستای حفاظت از میراث جهانی شهر وارد کند.
کد خبر: ۷۳۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ 23 April 2019

«حمید محمدی» با بیان این‌که دانشکده هنر و معماری یزد به عنوان نخستین دانشکده معماری خارج از پایتخت شناخته می‌شود، اظهار کرد: تهیه طرح چشم انداز و برنامه ریزی مرمتی دانشکده هنر و معماری یزد از جمله اقدامات موثر در راستای پایداری بیش از پیش این بنا و یکی از مهم ترین برنامه های در دستور کار است.

وی افزود: سه دهه استقرار و فعالیت این دانشکده در بافت تاریخی شهر یزد دربردارنده تجارب گسترده آموزشی و مرمتی بوده که ضرورت مستند کردن این تجارب به منظور کاربست در اقدام‌های بعدی از جمله دلایل تهیه طرح چشم‌انداز و برنامه‌ریزی مرمتی دانشکده هنر و معماری به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد ضرورت جهت‌گیری درست و سنجیده در توسعه آتی دانشکده را از دیگر ضرورت‌های تدوین این طرح دانست و گفت: دانشکده هنر و معماری در آستانه چهارمین دهه از حیات خود قرار دارد و می‌بایست با نگاه به تجارب جهانی و شناخت دقیق داشته‌های بومی به سوی تحقق اهداف دانشگاه‌های تمدن‌ساز که در اصطلاح دانشگاه نسل چهارم نامیده می‌شوند، گام بردارد.

وی جامعه‌محوری را به عنوان ویژگی اصلی دانشگاه‌های نسل چهارم خواند و تصریح کرد: با ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، ارزش‌هایی که دانشکده هنر و معماری در این سال‌ها به دنبال احیای آن بوده، وجهه‌ای جهانی یافته است و ارتباط عمیق‌تر با جامعه محلی و مدیریت شهری می‌تواند دانشکده هنر و معماری را به مرحله‌ای جدید در راستای حفاظت از میراث جهانی شهر وارد کند.

مدیر طرح چشم‌انداز و مرمت دانشکده هنر و معماری یزد در ادامه با اشاره به این که در بسیاری از دانشگاه‌های جهان فضایی برای حضور و تعامل شهروندان در محدوده دانشگاه فراهم شده است، بیان کرد: در این طرح سعی شده تا فعالیت‌ها و فضاهایی در ارتباط با دانشکده برای حضور شهروندان و ارائه خدمات فرهنگی و هنری به شهر پیشنهاد شود.

محمدی این طرح را حاصل چندین ماه تلاش گروهی متشکل از دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانست و بیان کرد: پاسخ به نیازها و استانداردهای آموزشی در عین حفظ هویت ویژه دانشکده که در گذر سه دهه و بر اثر ارتباط با بستر کالبدی آن ایجاد شده، از جمله دغدغه‌هایی است که در روند طرح مورد پیگیری بوده است.

این مسئول در ادامه بررسی بافت تاریخی پیرامون دانشکده به عنوان محدوده بلافصل، تدوین شناسنامه معماری و مرمتی برای خانه‌های تاریخی دانشکده، مصاحبه با کنشگران، مطالعه تجارت داخلی و خارجی و بررسی نیازها و بایسته‌های فضاهای آموزشی را بخشی از مطالعات این طرح قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: حساسیت فرایند تهیه این طرح، در ادغام یافته‌ها و ارائه پیشنهادهای نهایی بوده است؛ چراکه از سویی می‌بایست به رسالت‌های منحصربه‌فرد آموزشی دانشکده پاسخ داده می‌شد و از سوی دیگر مسئولیت دانشکده در قبال میراث جهانی شهر یزد در نظر گرفته می‌شد.

گفتنی است؛ کلیات این طرح امروز در نشستی با حضور اعضای گروه تهیه طرح و هیئت محترم داوران مورد تأیید قرار گرفت و با انجام اصلاحاتی از ماه آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار