معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد با اشاره به ضرورت حفاظت از بافت‌های تاریخی به عنوان سرمایه‌های فرهنگی شهرها گفت: توسعه حفاظت‌محور اصلی‌ترین رویکرد شهرداری یزد در مواجه با بافت‌ها و فضاهای تاریخی است.
کد خبر: ۷۳۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 20 April 2019

«مجتبی فرهمند» با اشاره به ضرورت توجه به عناصر بصری بناهای تاریخی تلاش برای ارتقای حساسیت جامعه عمومی به موضوع میراث و سرمایه‌های فرهنگی را ضروری دانست و اظهار کرد: حفاظت و بازآفرینی بافت‌ها و بناهای تاریخی بدون خواست و مشارکت جامعه ناممکن است و نهادهای جهانی همواره به دنبال راهکارهای مناسب برای گسترش و نهادینه کردن مشارکت همگانی در امر حفاظت هستند.

وی اهمیت بافت‌ها و بناهای تاریخی را در هویت‌بخشی به شهرهای معاصر انکارنشدنی دانست و افزود: علاوه بر نقش مهم بافت‌ها و بناهای تاریخی در شکل دادن به فرهنگ شهر و هویت جامعه شهری، ظرفیت مهم این آثار در رونق اقتصاد محلی نیز بر اهمیت آن‌ها افزوده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد در ادامه با اشاره به روندی که در تجربه تدوین پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد صورت گرفت، گفت: اعتمادسازی مهم‌ترین سرمایه مدیریت شهری در جذب مشارکت و همراهی شهروندان است، به همین منظور بهبود و افزایش سرمایه اجتماعی باید در دستور کار تمام دست‌اندرکاران حفاظت از بافت تاریخی قرار گیرد.

فرهمند با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان مناظر روستایی تصریح کرد: مناظر روستایی بی‌نظیری در محیط پیرامون شهرها قرار دارند که باید مراقب باشیم تا روند توسعه شهری باعث فراموشی و آسیب به این آثار ارزشمند نشود.

این مسئول بسیاری از محلاتی را که امروزه در محدوده شهر یزد قرار دارند، باقیمانده بافت‌های روستایی این استان عنوان کرد و افزود: این محلات در گذشته در شمار مناظر روستایی بودند که با توسعه فیزیکی شهر، در محدوده شهری قرار گرفته‌ و هم‌اکنون با عنوان محلات روستاشهری شناخته می‌شوند.

وی بازآفرینی محلات روستاشهری یزد را از جمله مهمترین اولویت‌های معاونت معماری و شهرسازی شهرداری یزد دانست و بیان کرد: حفاظت از باغات به عنوان ریه‌های تنفسی شهر و حفظ منظر کشاورزی درون شهری این محدوده‌ها مهمترین سیاست مواجه با این بافت‌ها در شهر میراث جهانی یزد است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد توجه ویژه به بافت تاریخی یزد را مهم‌ترین اولویت خود عنوان و خاطرنشان کرد: ساماندهی فضاهای شهری درون بافت تاریخی، ساماندهی تابلوهای مسیر گردشگری و معرفی بهتر بناهای شاخص با استفاده از نورپردازی مناسب از برنامه‌های این معاونت در سال 1398 است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار