خانه تاریخی صغیره اردکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت ملي رسید.
کد خبر: ۷۳۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ 20 April 2019

«علی اصغر صمدیانی» معاون میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به ثبت خانه تاریخی صغیره اردکان در فهرست آثار ملی کشور، اظهار کرد: این بنای ارزشمند با مساحتی بالغ بر ۷۰۰ مترمربع در بافت تاریخی داخل حصار اردکان و نزدیکی مسجد چرخاب واقع شده است.

وی قدمت این بنا را متعلق به دوره صفوی و قاجار خواند و تصریح کرد: قدمت اثر، وجود آب انبار داخل خانه، درهایی با شیشه‌های مشبک و رنگی و نزدیکی به خانه ثبتی بانو رباب طاهری، از ویژگی‌های مهم این خانه محسوب می‌شود.

این مسئول افزود: وجه تسمیه آن متاثر از نام آخرین مالک آن است که اکنون در اختیار میراث فرهنگی شهرستان اردکان قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی‌های این بنا نيز عنوان کرد: خانه صغیره در سه جبهه ساخت، طراحی و ایجاد شده که در قسمت شمالی آن ورودی بنا و فضای ایوان با پوشش سقف طاق و تویزه واقع شده است. در انتهای حیاط اتاقی وجود دارد که فضای زیر بادگیر است و تنها بادگیر خانه در این قسمت قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان این که ضلع جنوبی بنا دارای دو راهرو و یک اتاق سه دری با پنجره‌هایی دارای شیشه رنگی مشبک است، افزود: ضلع غربی ساختمان فاقد سازه معماری است.

گفتنی است که با توجه به ثبت این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی، این خانه تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث ‌فرهنگی استان قرار می‌گیرد و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، جرم محسوب می‌شود.

يادآور مي‌شود؛ استان یزد دارای ۴۳۱ خانه‌ی تاریخی ثبت شده است که از این تعداد ۷۰ مورد در شهرستان اردکان واقع شده است و این خانه نیز با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اخیراً با شماره ۳۱۸۸۲ در این فهرست جای گرفته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار