مراسم نكوداشت دكتر «علي سلطاني گردفرامرزي» مولف كتب درسي زبان و ادبيات فارسي وزارت آموزش و پرورش، عضو يزدي دائره المعارف بزرگ اسلامي و استاد ممتاز دانشگاه تربيت معلم به ميزباني دانشگاه يزد برگزار شد.
کد خبر: ۷۳۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ 18 April 2019

دكتر سلطاني در اين مراسم كه به همت بنياد فرهنگي شاهديه و همكاري شهرداري و شوراي اسلامي شاهديه و ديگر دستگاه‌هاي فرهنگي استان به ميزباني دانشگاه يزد برگزار شد، ضمن حمد الهي براي داشتن قدرت بيان خود، افزود: خداوند را شاكر هستم كه از همان روز اول و هنگامي كه توانايي پزشك شدن را نيز در خود مي‌ديدم، به سراغ زبان و ادبيات فارسي رفتم و توانستم هر چه توان دارم را براي آموزش و پرورش كودكان اين مرز و بوم صرف كنم.

وي به آثار در دست چاپ خود نيز اشاره و تصريح كرد: كتابي پيرامون مقايسه داستان‌هاي عاشقانه در ادبيات و نيز كتابي نيز با مضمون سرگذشت اسب‌هاي معروف در ادبيات، داستان‌ها، اديان و اساطير در حال چاپ دارم و علاوه بر اينها در حال ادامه فعاليت‌هاي قران پژوهي نيز هستم.

دكتر سلطاني در مورد پژوهش‌هاي قراني اخير خود ضمن اشاره به زيبايي ادبي سوره الرحمن در قران كريم، اظههار كرد: با سند و مدرك مي‌توانم مدعي شوم كه اولين مبدع شعر نو پيامبر اكرم(ص) بوده و همچنين اين كه برخي بيان مي‌كنند كه اعراب عصر جاهليت شاعراني توانمند بوده‌اند اشتباه است و بنا بر روايات محققان عرب، پس از ظهور اسلام شعر به ميان اعراب آمده است.

وي به برخي ديگر از افتخارات و آثار خود نيز اشاره كرد و گفت: در كتاب «رمزهايي از اساطير ايران در شاهنامه» نيز ثابت كردم كه نه تنها انوشيروان حاكمي عادل نبوده بلكه از ظالمترين پادشاهان در ايران بوده است.

اين اديب فرهيخته كه اكنون 80 ساله است، در پايان نيز با بيان اين كه فعاليت‌هايش درك مي‌شود ابراز خرسندي و قدرداني كرد و گفت: مصاف با 60 سالگي‌ام در خواب از پدرم سكه‌اي 25 توماني هديه گرفتم و به نظرم آمد كه تا 85 سالگي بيشتر عمر نخواهم كرد لذا از خداوند متعال مي‌خواهم تا در باقمانده عمرم نيز بتوانم خدماتي شايسته به مردم و ادبيات كشورم ارائه كنم.

در اين همايش كه بخش دوم آن امشب از ساعت 8 شب در سالن همايش‌هاي هلال‌احمر در قاسم آباد يزد برگزار خواهد شد، «عباسعلي دانافر» مدير كل آموزش و پرورش استان پيام وزير متبوع خود دکتر «سید محمد بطحائی» به اين آيين نكوداشت را قرائت كرد.

وزير آموزش و پرورش در اين پيام آورده است؛ «بزرگداشت مفاخر فرهنگ و اندیشه ایران، بزرگداشت ادب، عشق و انسانیت است و اهتمام به اين مهم وجهه همت کسانی است که خود به ضرورت پاسداشت مفاخر این مرز و بوم اعتقاد دارند و بدان عشق می‌وزرند.

این گونه بزرگداشت‌ها حلقه اتصالی است که نسل پویای امروز را به اصل ایمان، ادب و اصالت دیروز پیوند می‌دهد و این همبستگی‌ و پیوستگی از ضروریات روزگار ما است.

ادبیات فارسی سراسر ایمان، ادب، عرفان و معنویت است و ادیبان، هر یک دریایی هستند خروشان و لبریز از طراوت، عشق و ایمان.بسیار خوشحالم که می‌بینم در عصر درخشان حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران نه تنها بزرگان فضل و دانش ادوار پیشین بلکه عالمان و دانشمندان حاضر نیز از سوی ارادتمندان و حق شناسان تکریم و تجلیل می‌شوند و این پدیده، سنتی حسنه و شایان تحسین است.

مراسم نکوداشت فرهیخته ادیب و پژوهشگر توانا، جناب آقای علی سلطانی گرد فرامرزی در استان دارالعباده و دارالعلم یزد که به پیشنهاد مدیر کل محترم آموزش و پرورش آن استان برگزار می‌شود، چنان خجسته است که برکات و فواید ان نصیب جامعه و مراکز علمی و اموزشی سطح کشور خواهد شد و مصدر و محور حرکت‌های سازنده و موثري قرار خواهد گرفت.

لازم می‌دانم به نوبه خود از همت برگزار کنندگان این همایش تشکر نمایم. امیدوارم جامعه پویای فرهنگی ما، بخصوص جوانان با الگو گرفتن از این اسوه‌ها به این باور برسند که با تلاش پیگیر و پشتکار آميخته با تدبیر، می‌توان درخشید و به چهره‌ای سرشناس در علم، ادب و فرهنگ و خدمت به جامعه تبدیل شد.

در گام دوم انقلاب آینده از آن جوانانی است که ایمان، عرفان و علم با همت بلند خود در هم می‌آمیزند.»

دكتر « قاسم برید لقمانی» معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه يزد نيز در اين مراسم به برخي ويژگي‌هاي دكتر سلطاني پرداخت و گفت: پيوسته آموختن و اموزش دادن از مقطع دبيرستان تا سطوح بالاي دانشگاهي از ويژگي‌ها اين استاد ممتاز دانشگاه است.

وي اهتمام دكتر سلطاني موضوعات متنوع از قران پژوهي تا عرفان و ادبيات را از ديگر مشخص‌هاي وي خواند و افزود: تلاش پيوسته و خستگي ناپذير طولاني نيز از شاخص‌هاي اين استاد فرهيخته است كه آثار متعدد وي نيز مويد همين موضوع است.

معاون دانشگاه يزد توجه به مسائل احتماعي در جامعه را نيز از ويژگي‌هاي دكتر سلطاني خواند در اين باره به تاسيس بنياد فرهنگي شاهديه براي كمك به دانش‌اموزان محروم بازمانده از تحصيل تا سواداموزي به زندانيان اشاره كرد.

دكتر «علي رواقي» عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي و عضو بنياد شاهنامه فردوسي نيز از ديگر سخنران اين مراسم بود كه به تشريح برخي از آثار استاد در حوزه قران پژوهي پرداخت.

در اين مراسم كه با سخنراني ديگر اساتيد زبان و ادبيات فارسي در مورد ويژگي‌هاي استاد سلطاني و آثارش همراه بود، دكتر «محمود الهام‌بخش» از اعضاي هيات علمي دانشكده زبان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد قصايدي را در شان دكتر سلطاني قرائت كرد.

پخش كليپ معرفي شهر شاهديه باغشهر تاريخي نمركز استان يزد و زادگاه استاد سلطاني، شاهنامه خواني و نمايش مستند «در سايه سار ادب» در مورد زندگي دكتر سلطاني و همچنين قرائت پيام دكتر «حسن بلخاري» رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي كشور توسط دكتر «مجيد پويان» دبير علمي همايش از ديگر بخش‌هاي اين برنامه بود.

در پايان نيز با حضور جمعي از اساتيد دانشگاه و مديران استان از خدمات متعدد و موثر دكتر «علي سلطاني گردفرامرزي» با اهداي دكتري افتخاري دانشگاه يزد، لوح سپاس و تنديس انجمن علمي زيان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد و همچنين هدايايي قدرداني شد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار