رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران:
عضو هیات علمی و رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران «استاد معلم» را واژه‎‎ای مناسب برای دکتر «علی سلطانی گردفرامرزی» مولف كتب زبان و ادبيات فارسي، عضو دائره المعارف بزرگ اسلامي و استاد ممتاز دانشگاه تربيت معلم خواند و گفت: جامعه آموزشی و دانشگاهی کشورمان نیازمند چنین الگوهایی است.
کد خبر: ۷۳۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 18 April 2019

دکتر «روح الله هادی» در مراسم اختتامیه نكوداشت دكتر «علي سلطاني گردفرامرزي» که در سالن همایش‎‎های هلال احمر یزد برگزار شد، به ویژگی‎‎های شاخص دکتر سلطانی اشاره کرد و گفت: زندگی در مناطق کویری همواره با سخت کوشی همراه بوده و این ویژگی به همراه تیزهوشی را به طور کامل در دکتر سلطانی می‎‎بینیم و آن را در نحوه تلاش‎‎های وی در یزد و سپس در سفر به خاش برای تحصیل و در ادامه فعالیت‏‏های علمی و آموزشی او می‏‏توان مشاهده کرد.

وی مسلمانی و دین داری در اوج انسانیت را نیز از دیگر ویژگی‎‎های استاد سلطانی ذکر کرد و گفت: واژه دارالعباده برای یزد یعنی ناظر بر مسلمانی یزدیها ولی یزد در کنار دارالعباده بودن هنوز در قلب خود آتشکده‎‎هایی را جا داده که چنین مدارای دینی را در هیچ کجای دنیا نمی‎‎توان دید.

وی مردم یزد نمونه بهترین مسلمانان در عصر حاضر دانست و این نوع مدارا و دین داری را قابل احترام و ستایش خواند.

دکتر هادی اصالت و ریشه داری را هم از ویژگی های دکتر سلطانی عنوان و خاطرنشان کرد: استاد حتی در سالهایی که از یزد دور بود نیز قلبش برای یزد می تپید به طوری با تشکیل بنیادی فرهنگی تلاش کرد تا کودکی به دلیل محرومیت در این خطه از تحصیل بازنماند.

وی نکته دیگری که به شخصیت خود استاد سلطانی بازمی‏گردد و خلعتی است که دانش به پای ایشان ریخته را همه جانبه گرایی این ادیب فرزانه بیان و به پیمودن مسیر معلمی وی از دوره ابتدایی تا سطوح عالی دانشگاهی اشاره کرد.

رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با بیان این که متاسفانه در کشورمان گاهاً ارزش کارهای کم آموزشی کمتر از فعالیت های آموزشی تصور می‏‏شود، اظهار کرد: این در حالی است که خلاء موجود در آموزش از طریق اقدامات کم اموزشی جبران می‏‏شود که نیازمند تخصصی خاص است و استاد سلطانی از معدود اساتیدی است که در این تخصص تبحر دارد.

وی به پژوهش های متنوع دکتر سلطانی در حوزه های مختلف از قران پژوهی تا عرفان و شاهنامه و حتی شعر معاصر را یادآور شد و آنرا قابل احترام و محسوس خواند.

دکتر هادی از استاد سلطانی به عنوان یک هنرمند خطاط و یک شاعر با اشعاری پخته یاد کرد و گفت: مسئولیت پذیری ایشان در تمام سالهای زندگی باعث شد تا وی از هیچ مسئولیتی از مسئولیت های خانوادگی تا آموزشی، پژوهشی و اجتماعی روی گردان نباشد.

وی ارتباطات اجتماعی را از دیگر ویژگی های دکتر سلطانی ذکر کرد و افزود: او در کنار تمام ویژگی هایش پدر و همسری شریف بوده است و همه این ویژگی باعث شده تا او را یک استاد معلم بخوانیم.

وی تاکید کرد: جامعه آموزشی و دانشگاهی امروز ما نیازمند چنین الگوهایی است تا بتوانند انسانهایی به این شکل را تربیت کنند.

«مجید جوادیان زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به نحوه آشنایی خود با دکتر سلطانی از طریق کتب آیین نگارش فارسی به ویژگی یزدیها که باید کم گویند و گزیده اشاره کرد و گفت: این ویژگی که در قالب ادب یک هنر محسوب می‎‎‎شود از شاخصه‎‎های دکتر سلطانی در نگارش کتب زبان و ادبیات فارسی بوده است.

وی با تاکید بر برگزاری چنین مراسم‎‎هایی برای شکل دادن هویت و معرفی سرمایه‎‎های استان، اظهار کرد: شهر بزرگ، شهری است که انسان‎های بزرگ داشته باشد و این بزرگی به صنایع و کالبد بزرگ شهر حاصل نخواهد شد و این در حالی است که متاسفانه سالهاست در شهرهایی مانند یزد به اشتباه به بزرگ شدن کالبد شهر و نه به روح شهر توجه شده است.

وی ابراز امیدواری کرد اکنون شهر یزد با برندهایی مانند میراث جهانی، پایتخت کتاب ایران و پایتخت هنرهای نوین شناخته شده است، بیش از پیش از برند سرمایه‎‎های انسانی آن استفاده شود.

جوادیان زاده در پایان نیز ضمن پیشنهاد تشکیل تشکلی منسجم برای جوانان به نام دکتر علی سلطانی گردفرامرزی، سرمایه انسانهای بزرگی مانند دکتر سلطانی را عشق به خدا و خلق خدا دانست و ابراز امیدواری کرد که همگی به این سمت و سو روی آورند.

دکتر «محمود الهام‌بخش» از اعضاي هيات علمي دانشكده زبان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد نیز در مورد سیمای شاعری دكتر سلطاني به ایراد سخن پرداخت و گفت: دکتر سلطانی در اشعار خود ابایی از بکار بردن واژگان ادبیات باستانی و کلاسیک نداشت و مضامینی نو اشعاری می‏‏سرود که آموزشی بودن آنها و موضوع گفتمان نیز از ویژگی‎‎هایش است.

وی نصاب سرایی را از ویژگی‎‎های اشعار استاد سلطانی ذکر کرد و گفت: استاد در اشعار خود نیز سعی در آموزش مطالب مختلف داشته است.

رونمایی از کتاب‏‏های رباب نامه و دیوان اشعار استاد علی سلطانی گردفرامرزی و نیز کتاب در سایه سار ادب که شامل مجموعه مقالاتی در مورد دکتر سلطانی است و همچنین کتاب گویا(خط بریل) دیوان اشعار دکتر سطانی از دیگر بخش‎‎های این مراسم بود.

اجرای موسیقی سنتی و شعرخوانی «غلامرضا محمدی» مشاور فرهنگی استاندار و از شعرای برجسته استان در وصف دکتر علی سلطانی هم دیگر بخش ‎ های این مراسم بود.

در پایان از خدمات این استاد فرهیخته با اهدای لوایح سپاس، تنديس و هدایای قدردانی شد و پایان بخش مراسم نیز سخنان این استاد فرزانه بود.

دکتر «علی سلطانی گردفرامرزی» ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم نکوداشت، گفت: در تمام عمر تنها وظیفه خود می ‎ دانستم که قدرت فرهنگی و ادبی خود را با آنچه در توان دارم به جامعه عرضه کنم.

وی با ذکر خاطره‎‎ای از نوجوانی خود در مورد قران همچنین اظهار کرد: هدفم از برخی فعالیت‎‎هایم مانند قران پژوهی بیان حقایق قران و فلسفه سوگندهای قرانی و نیز شگفتی ‎‎ های آفرینش نقل شده در این مصحف شربف بوده چرا که معتقدم اگر فردی بتواند انها را درک کند ولی به دیگران بیان نکند، مورد غضب هداوند متعادل قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار