رئیس فراهم آوری اعضای پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از راه‌اندازی بخش پیوند کبد تا پایان سال ۹۸ در یزد خبر داد.
کد خبر: ۷۳۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ 17 April 2019

 محمد حسین قاسمی رئیس فراهم آوری اعضای پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در سال ۹۷ با ۴۰ اهدای عضو و ۱۶ پیوند کلیه حائز رتبه اول اهدای عضو در کشور نسبت به جمعیت شدیم، گفت: اکنون در استان فقط پیوند کلیه انجام می‌شود و بقیه عضو‌ها برای پیوند به مراکز خارج از استان فرستاده می‌شود در تلاشیم تا پایان سال ۹۸ بخش پیوند کبد را نیز در یزد راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۷۰ اهدای عضو در استان یزد انجام شده از رشد ۱۰ درصدی اهدای عضو در استان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه اهدای عضو از سال۱۳۸۲ در استان یزد آغاز شد و اداره فراهم آوری اعضای پیوندی در سال ۹۲ در استان یزد تشکیل شد با این حال رشد خوبی داشته است و سال نود و دو ۱۰ نفر رضایت به اهدای عضو دادند، نود و سه ۷ مورد، نود و چهار ۳۱ مورد، نود و پنج ۲۹ مورد، نود و شش ۳۱ مورد و نود و هفت ۴۰ مورد و یکماهه نود و هشت ۴ اهدای عضو در استان انجام شد.

قاسمی به فعالیت ۷۰ نفر به محض رضایت تا ۲۴ ساعت برای یک پیوند کلیه تأکید کرد و ادامه داد: ۷۰ نفر از تیم پیوند کلیه همه روزه آماده باش هستند چرا که مرگ مغزی و عوامل موجب آن زمان مشخصی ندارد که در سال نود و سه ۱۱ پیوند کلیه، نود و چهار ۱۴ پیوند، نودو پنج ۳ پیوند، نود و شش ۱۳ پیوند و نود و هفت ۱۶ پیوند در استان یزد داشتیم.

وی گفت: برای اعلام مرگ مغزی هر فرد تائید یه جراح، جراح مغز و اعصاب، بی هوشی، پزشک داخلی و پزشک عمومی الزامی است که تائیدیه اصلی از شخص وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌شود.

رئیس فراهم آوری اعضاء پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه کارت اهدای عضو فرد مرگ مغزی و روند اجرایی کار اهدا را تسهیل می‌کند تاکید کرد: اگر هر فردی کارت اهدای عضو داشته باشد در صورت مرگ مغزی هیچ اجباری در اهدای عضو وی وجود ندارد و رضایت فرد فرد اعضای خانواده اولویت است.

قاسمی با اشاره به اینکه در کشور حدود ۵ میلیون نفر کارت اهدای عضو دارند راه‌های مختلف ثبت نام را سامانه پیامکی و کد دستوری #۳۴۳۲*۳*، مراجعه به سایت کشوری Ehda.center و به صورت حضوری در بیمارستان شهید دکتر رهنمون اعلام کرد.

لازم به ذکر است: ۱۶ پیوند کلیه یزد در سال ۹۷ انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار