مدیرکل بهزیستی استان یزد:
مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: 759 کودک کار و خیابانی از سال 92 تا پایان سال 97 در مراکز بهزیستی پذیرش شدند.
کد خبر: ۷۳۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 17 April 2019

جلیل عفتی در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابانی توسط این سازمان اظهار داشت: سال گذشته 169 نفر ساماندهی شده اند که از این تعداد 87 کودک در مرکز شبانه روزی و 82 کودک در مرکز روزانه کودکان خدمات دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه 85 درصد کودکان پذیرش شده در سال 97 از اتباع خارجی هستند، ادامه داد: 25 درصد از کودکان مذکور نیز اتباع فاقد کارت اقامت شبانه روزی و بدون مجوز تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه گروه سنی کودکان پسر بین 6 تا 17 سال است، اضافه کرد: تعداد دختران پذیرش شده در مرکز روزانه کودکان خیابانی 32 نفر و در گروه سنی 8 تا 13 سال است.

عفتی توانمندسازی کودکان و خانواده های آنها با توجه به نیازهای کودکان را از هداف مهم بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی ذکر کرد و اظهار داشت: پرداخت هزینه‌های تحصیلی، ودیعه مسکن، بهبود تغذیه و پوشاک و هزینه های درمانی کودکان و خانواده های آنان از دیگر اهدافی است که بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی دنبال می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابانی از سال 82 در استان یزد آغاز شده است، عنوان کرد: سال 82 مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی بهزیستی فعالیت خود را با ارائه خدمات تخصصی و مراقبتی به کودکان در قالب بخش دولتی آغاز کرد و از سال 1389 این فعالیت به مؤسسات خیریه و غیر انتفاعی واگذار شد.

وی افزود: از سال 95 دو مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده آشیانه باران یزد و مرکز شبانه روزی ترنم باران به ارائه خدمات تخصصی می پردازند.

مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به چالش‌های پیش روی بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی گفت: طبق دستورالعمل اجرایی کودکان خیابانی سازمان بهزیستی کشور، کودکان خیابانی اتباع بیگانه در صورت ارائه کارت اقامت می‌توانند در مراکز بهزیستی پذیرش شوند در غیر اینصورت ظرف 24 ساعت باید به اداره اتباع بیگانه ارجاع شوند .

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد از کودکان پذیرش شده در بهزیستی فاقد کارت اقامت هستند، به ایلنا گفت: این در حالی است که اداره اتباع دستورالعمل و یا بخشنامه ای جهت پذیرش کودکان زیر 18 سال فاقد کارت اقامت ندارد، لذا از پذیرش کودکان مذکور خودداری می کند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد، عدم تخصیص اعتبارات استانی و کشوری به کودکان فاقد کارت هویت، آوارگی کودکان اتباع بدون کارت با سنین پایین در خیابان‌ها و چهارراه‌ها و تکدی گری کودکان را از چالش‌های بهزیستی برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه این آسیب در جامعه شدت گرفته به طوری که از 759 نفر، 514 کودک در مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابانی و 245 کودک در مرکزحمایتی آموزشی کودک و خانواده خدمات گرفته اند.

وی از دیگر چالش‌ها را بالا بودن هزینه‌های درمانی و فقدان بیمه‌های درمانی به دلیل مجهول الهویه بودن و همچنین عدم پیگیری بیماری کودکان از سوی خانواده های‌شان و بروز بیماری‌های مزمن و معلولیت در آنها برشمرد.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار