معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد گفت : با اعتقاد و باوری راسخ خوشه زیلو که فرآیند تولید زیلو را با ارائه طرح هایی در جهت توسعه و رونق این هنر صنعت پیگیری می کند در میبد دنبال می شود.
کد خبر: ۷۳۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ 16 April 2019

علیرضا ابوالحسنی در نشست خوشه زیلو با اشاره به اینکه فرمانداری شهرستان و ارگان های مرتبط بازوی اجرایی خوشه زیلو هستند ، افزود: با توجه به احیای زیلو و رونق تولید آن در حال حاضر و نیز با عنایت به زحمت هایی که اجداد و نیاکان ما برای ماندگاری زیلوی میبد کشیده اند به وجود خوشه زیلو نیاز است تا در قالب آن مسائل و مشکلات مرتبط به زیلو دنبال شود.
وی به لزوم برگزاری کارگروه زیلو ماهی یک بار اشاره کرد و تصریح کرد: باید با توان فعالیت ها در حوزه زیلو تداوم و استمرار داشته باشد و با اعتماد سازی و جلب کردن اعتماد زیلوبافان و ونیز حمایت خیران اهداف خوشه زیلو را پیش برد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد همچنین اهمیت آموزش در این حوزه را یادآور شد و گفت : باید همراه با آموزش دادن افراد با همکاری فنی حرفه ای از ظرفیت ها استفاده کرد و نیز داشتن یک تیم نمایشگاهی نیز مورد توجه قرار گیرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان یزد نیز در حاشیه این جلسه در ارتباط با اقدامات انجام شده مرتبط به خوشه زیلو به خبرنگار ایرنا گفت : گردآوری بانک اطلاعاتی هنرمندان زیلو باف ، توسعه آموزش های هنر زیلو بافی با برگزاری دوره تربیت مربی زیلو بافی ، سنجش و پایش سلامت هنرمندان زیلو باف و... از اقداماتی است که تا به حال انچام شده و مورد پیگیری می باشد.
محمد رضا دهقانی در ادامه به برگزاری گردهمایی هنرمندان زیلو باف اشاره کرد و همینطور از اصلاح دستگاه زیلو بافی بر طبق یک نقشه استاندارد و نیز برگزاری پاتوق زیلوبافی یاد کرد.
وی تصریح کرد : بنای اصلی زیلو توسعه زیلو بر اساس اعنماد و همکاری بین هنرمندان زیلو و نهادهای پشتیبان آن است وامید است که با دنبال کردن این روند موجباتی برای توسعه بازار زیلو و رونق تولید زیلو را فراهم شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان یزد افزود: انتظار است با هماهنگ عمل کردن و هم جهت بودن همه و اجتناب از موازی کاری در این حوزه بپذیریم که خوشه زیلو به عنوان پلی بین دولت و هنرمندان است.
زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.
قدیمی‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن 12 هـ .ق تعلق دارد و بر روی آن بیست و چهار سجاده طراحی شده است.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار