بازار تاریخی چهارسوق اردکان به شماره ۳۲۰۵۱ به عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند کشور به ثبت ملی رسید.
کد خبر: ۷۳۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴ 13 April 2019

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان با اعلام این خبر گفت: این بنا در بخش مرکزی شهرستان اردکان واقع شده است که متعلق به دوره قاجار می باشد و قدمت بنا، ساختار معماری بی نظیر آن، وجود عناصر معماری متعدد از جمله پایاب و حمام، وجود ساباط های متعدد، شیب ملایم و حرکت ظریف آن درون بازار ، دو طبقه بودن در برخی قسمت هااز ویژگی های مهم این اثر بشمارمی رود.

وی در خصوص مشخصات این بنا نیز خاطرنشان کرد: بازار چهار سوق به دو بازارشرقی و غربی تقسیم می شود که در گذشته به وسیله فضای چهار سوق به هم متصل می شده اند اما با ساخت خیابان این دو بازار از هم گسسته می شوند .

مدیر کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: بازار شرقی قسمت کوچکتر بازار است که شامل شش حجره می‏‎شود و بازار غربی قسمت بزرگتر بازار است که ۲۹ حجره را در خود جای داده است.

وی با بیان این که بازار در قسمت میانه خود دو طبقه می شود، اظهار کرد: پوشش سقف بازار به صورت طاق و تویزه می باشد و روزنه هایی برای نور رسانی به درون بازار بالای آنها تعبیه شده است. سه ساباط درون بازار وجود دارد که عامل ارتباطی بازار با محله های اطراف آن می باشد .

وی پایاب و حمام را از دیگر عناصر موجود در بازار خواند و افزود: شیب بازار از سمت ورودی به سمت پائین است و در قسمتی از بازار شیب تقریبا صفر می شود ولی در قسمت انتهای بازار شیب به سمت بالا متمایل می شود .

فاطمی خاطرنشان کرد: نمای بازار را طاق نماها تشکیل می دهند که با توجه به وسعت دهانه و قرار گرفتن در شیب های متعدد اندازه و ارتفاع آن متفاوت می شود.

وی ضمن بیان این که کفسازی بازار به وسیله سنگ و آجر اجرا شده است، عنوان کرد: اندود دیوارها به وسیله گچ و کاهگل است، سقف نیز به وسیله گچ پوشش داده شده است و دیوارها نیز به وسیله خشت و آجر اجرا شده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین بیان کرد: راه دسترسی به پشت بام در ساباط اول ( از سمت ورودی بازار ) قرار دارد که در حال حاضر مسدود است.

گفتنی است؛ شهرستان اردکان دارای ۲۷۴ بنای ثبتی می باشد که بنای قاجاری دربند روباز صدرافضلاء، زیارتگاه پیر سبز چک چک، مسجد جامع اردکان و خانه تقدیری از جمله بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شاخص این شهرستان بشمار می آیند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار