یک عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به آسیب پذیری یزد به علت تغییر کاربری‌های زیست محیطی غیرکارشناسی، گفت: سیلاب‌های کوچک یزد را تهدید می‌‍کند .
کد خبر: ۷۳۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ 10 April 2019

 «مهران فاطمی» با بیان این‌که در راستای جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از سیل باید پدیده سیلاب از زوایای مختلفی بررسی شود، اظهار کرد: بارندگی های اخیر شهر یزد سیلاب نبود ولی از نگاه آبخیزداری شهری سیلاب کوچک محسوب می شد .

وی با اشاره به این که آسیب پذیری یزد نسبت به سیلاب به علت دستکاری های حساب نشده، بدون نگاه بلند مدت و همه جانبه بسیار زیاد است، افزود: تاب آوری جامعه در برابر ریسک خطر پدیده سیل بسیار کم است به گونه ای که سیلاب های کوچک نیز بسیار تاثیر برانگیز و خسارت زا است .

این عضو هیأت علمی دانشگاه میبد با بیان این که شهر یزد از نظر هیدرولوژیکی محیطی بسته است، گفت: بنابراین برای کاهش مخاطرات سیلاب های شهری در مرحله اول نبایستی اجازه داد رواناب وارد شهر یزد شود و در مرحله بعد هم باید برنامه ریزی کرد تا رواناب موجود در سطح شهر نفوذ کند یا تبخیر شود .

این استاد زمین شناسی با گرایش مخاطرات آب و هوایی در پایان خاطرنشان کرد: با احداث چاه های جذبی، مخازن بزرگ زیرزمینی و انحراف سیلاب های محتمل می توان از آسیب سیل به بافت قدیمی و تاریخی استان جلوگیری کرد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار