پژوهشگر مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی، گفت: یزدی‌ها به واسطه مدیریت خشکسالی نقش مهمی در توسعه فرهنگی ایران ایفا کردند.
کد خبر: ۷۲۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 16 March 2019

«مجید لباف خانیکی» در نشست ماهیانه شب یزد که با حضور مدیران ارشد استان در بیت شهید صدوقی(سومین شهید محراب)، با موضوع «پمپ خشکسالی» برگزار شد، با بیان این که انتقال فرهنگی از جمله پیامدهای خشکسالی است، اظهار کرد: یزد به واسطه وجود خشکسالی‌های متعدد و همچنین مهاجرت بخش از یزدی ها از این استان نقش مهمی در توسعه فرهنگی ایران ایفا کرده است.

وی با اشاره به این که صنعتگران به دلیل وابستگی کمتر به زمین جزو اولین اقشاری هستند که در زمان خشکسالی از محل زندگی مهاجرت می‌کنند، افزود: انسان‌ها باید به جای تغییر محیط زیست سازگاری با ظرفیت‌های اکولوژیک منطقه زندگی خود در دستور کار قرار دهند.

این پژوهشگر مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی با بیان این که خشکسالی مناطق درس‌های بزرگی به انسانها داده است، گفت: گذشتگان با یکسان سازی نیازهای خود منشأ تغییرات فرهنگی و اقتصادی بزرگی بودن که نسل امروز به وجود آنها مفتخر است.

خانیکی با بیان این که نسل امروز می‌تواند مسیر گذشتگان در مدیریت منابع آبی را ادامه دهد، تصریح کرد: پمپاژ ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی به واسطه عدم وابستگی به زمین در زمان خشکسالی از جمله مهمترین پیامدهای خشکسالی در کشور است.

وی با بیان اینکه بسیاری از نقاط کشور از هنر یزدی ها الگو برداری کرده و استفاده می کنند تصریح کرد: به عنوان مثال روستایی در جنوب خراسان وجود دارد که سفال آن بسیار معروف است و به نام منت شناخته می شود و پژوهش ها نشان داده تمام رنگها و هنر این مدل سفالگری دقیقا همانند سفال میبد که مبین گسترش این هنر به دیگر نقاط کشور است.

پژوهشگر برجسته حوزه آب با اشاره به نقش و تاثیر مثبت مهاجرت ها در برخی از ادوار افزود: این امر نشان می دهد که سفالگران میبدی در دوره هایی که خشکسالی زیاد بوده به این منطقه مهاجرت کرده و این مهاجرتها نقش مهمی در تکامل فرهنگی دیگر مناطق داشته بنابر این یزدیها در تکامل فرهنگی تمام ایران نقش مهمی را ایفا کردند.

لباف خانیکی با استناد به پژوهشهای دوره های مختلف و نقش خشکسالی در یزد و عامل رونق صنایع محلی عنوان کرد: در زمان خشکسالی، پیشینیان مجبور شدند به جای کشاورزی به دیگر حرفه‌ها روی بیاورند و لذا با تشدید خشکسالی، موج مهاجرت صنعتگران به وجود آمده و این مهاجرت ها باعث گسترش صنایع محلی در سطح کشور و حتی جهان شده است.

وی با بیان این که یزدی‌ها در دوره‌های مختلف با هندوستان و حتی چین مراودات صنعتی و تجاری داشتند و این مراودات باعث شده صنایع محلی در همه جا گسترش یابد تصریح کرد: نقش مهم یزدی‌ها در تکامل فرهنگی سرزمین ایران انکار نشدنی است و به دلیل قرار گرفتن در اقلیم خشک و بیابانی تحول آفرین بوده اند.

این پژوهشگر اجتماعی حوزه آب افزود: اگر یزد با ونیز مقایسه شده، بی دلیل نبوده چون ونیز توسط دریا و یزد توسط شنهای روان احاطه شده و این مساله باعث مهاجرت و گسترش فعالیتهای تجاری و صنایع محلی شده است.

وی با بیان این که یزدیها آب مجازی را با قنات آورده اند که این اتفاق شبیه ونیز است ادامه داد: مردم یزد در خشکسالی ها نیز از طریق تجارت، خود را حفظ کرده اند و زمانی که خشکسالی تشدید شده، مهاجرت های اقلیمی به وجود آمده و ظرفیت ها و ویژگی های فرهنگی را نیز با خود به همه جا منتقل کرده اند.

لباف خانیکی خاطرنشان کرد: قنات باعث می شده که خودکفایی به وجود آید و با خشکسالی صنایع دستی توسعه پیدا کند که این مهم در یزد روی داده است و تجارتهای دور نیز گسترش یافته پس با این شرایط پیشینیان خود را با طبیعت و میزان آب موجود وفق می دادند لذا هرگز از خشکسالی ها لطمه نخوردند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار