رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهریز از اجرای ۲۵ برنامه فرهنگی و هنری در ایام نوروز در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۷۲۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ 12 March 2019

الهام جلوداری رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهریز از اجرای ۲۵ برنامه فرهنگی و هنری در ایام نوروز در این شهرستان خبر داد و گفت: امسال برنامه ویژه روز نهم فروردین که به‌روز مهریز نام‌گذاری شده است در آداب باستانی، روز افسانه‌های نوروز سلطانی در کوه ریگ و جشنوار رهگذر در مزرعه شور برگزار شود.

وی افزود: در روز جمعه ۲۴اسفند روز پاک‌سازی بنا‌های تاریخی به‌ صورت نمادین با کمک مردم در باغ پهلوان پور و اطراف قنات حسن‌آباد مشیر انجام خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهریز با اشاره به اینکه برنامه نوروز گاهی در ایام ۲۸ اسفند لغایت ۱۶ فروردین‌ماه در سطح شهرستان برگزار می‌شود،گفت: چیدن سفره هفت‌سین در مراکز گردشگری، استقرار راهنمای گردشگر مسلط به چند زبان، برپایی نمایشگاه عکس در بنا‌های تاریخی پربازدید، برپایی بازارچه صنایع‌دستی در بازارچه مهرپادین، اجرای شب‌های هفت شهر با پخش مستقیم از شبکه تابان به مدت ۱۸ شب، اجرای کمپ موقتی ارگ سریزد و اجرای رادیو کوه ریگ از جمله برنامه‌های نوروز گاهی در مهریز است.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در چشمه غربال بیز با همکاری شهرداری غرفه‌های فروش محصولات غذایی، جایگاه برگزاری نماز اول وقت و اجرای موسیقی سنتی ، آژانس مسافرتی ایساتیس لوتوس مهرنگار، تور یک‌روزه مهریز گردی باراهنمای معتبر در دو مسیر طبیعت‌گردی و بنا‌های تاریخی راه‌اندازی خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود ۶۰۰ اثر تاریخی در مهریز بیان کرد: ۱۰۵ مورد پرونده ثبتی در شهرستان مهریز وجود دارد که ۱۰۰ مورد بنای تاریخی و ۳ مورد صنایع‌دستی مختص شهرستان مهریز ازجمله سبدبافی، گیوه‌بافی و سنگ‌تراشی است همچنین علم برداری در ایام محرم و نیز آداب و مناسک زرتشتیان در محل پیرنارکی از آثار معنوی به ثبت رسیده مهریز محسوب می‌شود.

جلوداری ادامه داد: در شهرستان مهریز ۴۴ قلعه شناسایی شده که تا پایان امسال کار نقشه‌برداری و ثبت ملی این قلعه‌ها و تالیف کناب قلعه‌های مهریز انجام می‌شود.

وی با اشاره به دو اثر باغ پهلوان پور و قنات دائمی حسن‌آباد مشیر که به ثبت یونسکو رسید است، گفت: در تلاش هستیم یکی از خانه‌های تاریخی و نیز کاروانسرای زین‌الدین که تنها کاروانسرای جهان است را به ثبت جهانی برسانیم.

جلوداری گفت: شهرستان مهریز، ۱۱ بوم گردی دارد که ۶ بوم گردی در روستا و بقیه شهری است که به‌ طور هم‌زمان ۱۵۰ نفر را اسکان می‌دهند همچنین در سال آینده ۸ مورد بوم گردی آماده دریافت مجوز فعالیت هستند.

وی افزود: مراکز اقامتی هفت شهر با ۱۶ سوئیت و باغ آهو با ۱۰ سوئیت، هتل‌های ۳ ستاره آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

گفتنی است: امسال توزیع بروشور فقط از سوی اداره میراث فرهنگی و در هفت شهر مهریز انجام می‌گیرد.

کاروانسرای زین الدین تنها کاروانسرای مدور ایران، باغ جهانی پهلوانپور با قدمت زندیه و قنات ۷۰۰ ساله جاری در آن، درختان کهنسال چنار تنگ چنار و سرو منگاباد، کوه ریگ و چشمه فصلی غربالبیز، مجموعه‌های تاریخی منگاباد، مهرپادین، باغ بهار، پیرنارکی، غار‌های طبیعی، قلعه‌های تاریخی و باغ‌های سرسبز و بهم پیوسته از مکان های تاریخی و دیدنی شهرستان مهریز است.

لازم به ذکر است: سال گذشته افزون بر ۴۰۰ هزار مسافر از بنا‌های تاریخی و محل‌های تفریحی این شهرستان بازدید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار