سفیر کنیا:
سفیر کنیا در جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود تحریم ها علیه ایران ، سیاست ما تداوم همکاری های دوستانه و ادامه مبادلات تجاری با ایران است.
کد خبر: ۷۲۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 10 March 2019

'رقیه علی سوبو' شنبه شب در جمع فعالان اقتصادی یزد در اتاق بازرگانی این استان اظهار داشت: مأموریت کنیا در ایران از 33 سال قبل شروع شده ولی روابط میان دو کشور طولانی بوده و حضور افرادی از شیراز و سیستان و بلوچستان در کنیا بیانگر قدمت روابط ما با ایران است.
وی با بیان اینکه کنیا با 45 میلیون نفر جمعیت ، 2 زبان سواحلی و انگلیسی دارد افزود: زبان سواحلی شامل لغات فارسی و عربی است به همین دلیل زمینه خوبی برای فارسی در کشور ما وجود دارد.
سفیر کنیا با انتقاد از ضعف بازاریابی و بزینس در میان تجار ایرانی و یزدی تصریح کرد: وظیفه هیأتهای تجاری ، تقویت تجارت قانونی با بازرگانان سایر کشورهاست و قدم اول در این مسیر ، تحقیقات در بازارهای کشورهای مقصد است.
سوبو با اشاره به وجود بیش از 10 شرکت قانونی و دارای مجوز در این کشور اضافه کرد: این شرکتها در بخش هایی همچون راه سازی، هتل سازی ، پتروشیمی و ساخت مراکز خرید فعال هستند.
وی ، کنیا را دروازه ورود به شرق آفریقا شامل پنج کشور بدون بندر معرفی کرد و اظهار داشت: کنیا کشوری در حال توسعه است و هر چهار سال یک برنامه توسعه و در کنار آن برنامه امنیت غذایی دارد به همین دلیل واردات مواد غذایی ندارد.
وی با بیان اینکه صنعت ، سلامت ، نساجی و ساخت و ساز ، زمینه های فعالیت و سرمایه گذاری در کنیاست ، ادامه داد: در کشور ما دو لایه حکومتی شامل حکومت مرکزی و حکومت مستقل در هشت ایالت (هشت استاندار) وجود دارد که هر کدام اجازه تجارت با کشورها را دارند.
سفیر کنیا در ایران تأکید کرد : در کنار اقتصاد ، باید در حوزه سیاست نیز با هم کار کنیم چون هیچ کار اقتصادی بدون سیاست ، پیش نمی رود و همین امر موجب شده تا تحریم ها نتواند بر روابط دوستانه دو کشور سایه بیفکند.
سوبو با بیان اینکه همه کشورها علاقه مند به ارتباط با ایران هستند ، گفت: با این حال ارتباط با کشور ایران برایشان مشکل ساز است ولی در این شرایط هم کنیا مبادلات تجاری با ایران را ادامه داده است.
وی ، وظیفه سفارت را تسهیلگری برای پیداکردن شرکای تجاری قانونی برای تجار ایرانی و یزدی دانست و افزود: با وجودی که قلم ما در این خصوص خیلی کمک می کند ولی وزارت امور خارجه ایران باید از تجار ، پشتیبانی لازم را انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: آغوش کنیا برای هر گونه تبادلات تجاری با تجار ایرانی و یزدی باز است و در این خصوص هر سال نمایشگاهی ویژه بازرگانان ایرانی در کشور ما برگزار می شود که متاسفانه یزدی ها در آن حضور ندارند.
سفیر کنیا در پایان با اشاره به اینکه آب و هوای شمال این کشور مشابه یزد است ، گفت: در کنار ظرفیت هایی که اعلام شد ، معادن کنیا هم زمینه خوبی برای ارتباط سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی یزدی محسوب می شود.
رئیس اتاق بازرگانی یزد هم گفت: این استان ، قلب کشور ایران است و در رتبه های برتر بخش های صنعتی قرار دارد.
محمدرضا قمی با اشاره به شاخص های برتر یزد در فولاد ، نساجی ، کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی افزود: این استان پیشینه بسیار قدیمی در تجارت دارد و هر جا زمینه خوبی برای سرمایه گذاری پیش آمده تجار یزدی حضور فعال داشته اند.
وی تصریح کرد: یزدی ها همچنین شرکای خوبی برای تجارت محسوب می شوند و سابقه تاریخی آن در درون و بیرون مرزها وجود دارد .
رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به روابط تجارت ایران و کنیا اظهار داشت: رقم این مراودات بالا نیست و سفیر نایروبی و بویژه رایزن بازرگانی سفارت باید برای افزایش این مراودات ، بیشتر تلاش کنند.
در این جلسه رایزن بازرگانی سفارت کنیا هم با تشریح روابط میان دو کشور گفت: بهتر است برای جبران خسارتهای احتمالی و همکاری با بازرگانان قانونی ، وزارت امور خارجه در جریان مبادلات تجاری آنها قرار گیرد.
در بخشی از این جلسه جمعی از فعالان اقتصادی استان یزد به تشریح زمینه های فعالیت و مشکلات موجود در همکاری با شرکتهای کنیایی پرداختند.
کنیا کشوری در شرق آفریقا و پایتخت آن نایروبی است؛ زبان رسمی این کشور سواحیلی و انگلیسی و جمعیت آن نزدیک 50 میلیون نفر است.
اقیانوس هند در شرق این کشور قرار دارد و از این طریق به آب های آزاد دسترسی دارد.
بیش از 70درصد مردم این کشور مسیحی، کمتر از 10درصد مسلمان و بقیه پیرو ادیان قبیله ای و محلی هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار