رئیس شورای شهر یزد:
رئیس شورای شهر یزد خواستار دخالت مستقیم وزیر کشور در روند صدور حکم شهردار منتخب یزد شد.
کد خبر: ۷۲۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 10 March 2019

اوایل آبان ماه امسال، شورای‌شهر یزد بعد از استعفای شهردار قبلی خود، مجتبی‌فرهمند، معاون شهردار یزد را به عنوان شهردار منتخب انتخاب کرد. هرچند قانون مهلت صدور یا رد حکم مسئولیت شهردار منتخب توسط وزارت کشور را ده روز اعلام کرده اما برای فرهمند، این روند حدود سه ماه طول کشید.

بعد از سه ماه نیز، فرهمند، تصمیم به انصراف گرفت و بر اساس انصراف او، شورای شهر یزد در مهلت قانونی، شهردار دیگری را انتخاب کرد.

سیدمحمدرضا سیدحسینی، شهردار منتخب یزد، قبلا معاون عمرانی استاندار یزد، معاون وزیر راه و شهرسازی و ... بود و عملکردی همچون ثبت ملی یزد در سال 84 و یا ثبت یزد در یونسکو در سال 96 در پرونده او بود.

اما حالا که همه منتظر صدور حکم وی توسط وزارت کشور هستند، خبر رسیده طبق بخشنامه جدید ابلاغی وزارت کشور، مدرک تحصیلی مناسب برای شهردار شهرهای مرکزی در هر استان، کارشناسی ارشد است؛ این در حالی است که سیدحسینی، مدرک کارشناسی راه و ساختمان دارد.

ماجرا کمی پیچیده به نظر می رسد. آذرماه سال جاری، هیات دولت، بخشنامه انتخاب شهرداران را پس از بیست سال تغییر داد و بر اساس آن مدرک تحصیلی به همراه سابقه مدیریت میانی برای انتخاب شهردار الزامی شد.

شهر یزد، جمعیتی بیش از 500 هزار نفر دارد. طبق این بخشنامه برای شهرداری شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر، ۹ سال سابقه مدیریت میانی الزامی است. شرطی که سیدحسینی در این خصوص، مشکلی ندارد.

در تبصره ای در ذیل این بخشنامه آمده : مدارک و رشته های تحصیلی مرتبط شهرداران توسط وزیر کشور متناسب با درجه شهرداری طبق دستورالعملی تعیین خواهد شود.

چندی بعد، وزارت کشور در بخشنامه ای علاوه بر اعلام رشته های مورد پذیرش شهرداری، اعلام کرده: برای شهرهای مرکزی در هر استان، شهردار باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد. این بخش از بخشنامه، اکنون چالش جدید شهر یزد شده است. هرچند تبصره ها و موارد مختلف دیگری هم در این دو بخشنامه آمده که تفسیرهای مختلفی از آن می شود.

تفسیرهای مختلف از این بخشنامه ها باعث شده، انتخاب سیدحسینی از دید عده ای بدون مانع و در نظر عده‌ای دیگر، با چالش همراه باشد.

رئیس شورای شهریزد: از بخشنامه دوم بی اطلاع بودیم

سفید، رئیس شورای شهر یزد در این خصوص گفت: ظاهرا بخشنامه جدیدی درباره انتخاب شهردار، بیست روز قبل از رای گیری ما درباره آقای سیدحسینی، صادر شده بود و ما در شورای شهر یزد آن را ندیده و توجه نکرده بودیم. بر اساس بخشنامه، مدرک تحصیلی برای شهردار یزد بایستی کارشناسی ارشد باشد.

سفید تاکید کرد: ولی با توجه به اینکه اختیار اجرای این بخشنامه با شخص وزیر کشور است و آیین نامه این اختیار را به ایشان می‌دهد، با توجه به اینکه آقای سیدحسینی سوابق و خدمات مناسبی دارند و وضعیت شهر هم به گونه ای است که به چنین مدیری نیاز دارد، امیدوارم وزیر کشور مساعدت کنند و حکم مسئولیت اقای سیدحسینی تایید شود.

وی درباره اظهارنظر برخی اعضای شورای شهر درباره صلاحیت سیدحسینی، گفت: قبلا با مدیران کل اطلاعات، دادگستری و دادستان درباره آقای سیدحسینی صحبت کرده ام و برداشتم این است که مانعی برای تایید صلاحیت ایشان وجود ندارد.

سفید در بخش‌دیگری از سخنان خودگفت: اگر متن قانون اعمال شود و تفاوت دیدگاه‌ها در عمل به قانون لحاظ نشود، همچنین اخلاق اسلامی در این موارد رعایت شود، می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. از وزیرکشور تقاضا می‌کنم با مساعدت خود زمینه صدور حکم شهردار منتخب یزد را فراهم کند.

 با این شرایط اکنون باید منتظر ماند تا سرانجام چالش مدیریت شهری یزد را به نظاره نشست.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار