رییس اتحادیه نانوایان یزد :
رییس اتحادیه نانوایان یزد با اشاره به کمبود آرد در استان طي يك ماه اخیر، اعلام كرد: خوشبختانه اين كمبود تاكنون منجر به بروز مشكلي جهت تامين نان مورد نياز شهروندان نشده و قرار است آرد نانوايان به صورت نيمه يارانه‌اي و براساس سهميه تخصيص يابد.
کد خبر: ۷۱۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵ 20 February 2019

«جلال پیروزی‌فرد» با اشاره به مشكل کمبود آرد طي یک ماه اخیر، اظهار کرد: هر چند وضعیت کیفیت آرد رو به بهبود است اما از یک ماه گذشته تاکنون، به دلیل عدم سهمیه‌بندی نانوایان با کمبود آرد روبرو شدیم که این مسئله قابل حل و پیگیری است.

وی با بيان اين كه تاكنون كمبود آرد در استان منجر به بروز مشكلي جهت تامين نان مورد نياز شهروندان نشده است، افزود: تاكنون قیمت آرد براساس ميزان سبوس آن، متفاوت و فروش آن به صورت آزاد انجام مي‌شده به طوري كه نانوایان نسبت به خرید آن بدون در نظر گرفتن سهمیه اقدام مي‌كردند اما قرار است بر طبق دستورالعمل کشوری، با یکسان‌سازی و نیمه یارانه‌ای شدن قيمت آرد، نانوايي‌ها براساس سهمیه‌هاي مشخصي، آرد مورد نياز خود را دريافت كنند.

این مسئول در ادامه با اشاره به رند شدن قیمت‌ انواع نان، تصریح کرد: با توجه به مشكل رند نبودن قيمت نان پس از افزايش‌هاي صورت گرفته، به منظور رفع اين مشكل اقدام به افزايش 25 گرمي چانه خمير برای رند شدن قيمت نان شد.

وی در اين رابطه افزود: بدين ترتيب انواع نان‌های با قیمت‌ 225 تومان به 250 تومان، نان‌های با قیمت 275 تومان به 300 تومان و نان‌های با قیمت‌ 325 تومان به 350 تومان افزایش پیدا کرد و این روند برای قيمت سایر نان‌ها نيز اتفاق افتاد.

این مسئول كيفيت نان در يزد را مطلوب ارزيابي و تصريح كرد: خوشبختانه نان یزد به لحاظ كيفيت در جایگاه سوم کشور قرار دارد و با افزایش کیفیت آرد، کیفیت نان‌ها نیز رو به افزایش است.

وی از كاهش میزان نمک نان با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به تمايل مردم يزد به استفاده از نان‌هاي حجيم، 60 درصد نانوایی‌های یزد داراي سيستم پخت تنوری هستند در حالي كه نان توليدي از اين طريق علاوه بر تماس مستقيم با آتش، حاوي بیش از میزان استاندارد نمك است.

پیروزی‌فرد راهكار رفع اين مشكل را پخت نان به روش دستگاهی ذكر كرد و گفت: البته اين در حالي است كه نه تنها يزدي‌ها كمتر تمايل به استفاده از نان دستگاهي دارند بلكه پخت نان‌های دستگاهی برای نانوایان نيز مقرون به صرفه نیست.

وی کاهش توليد روزانه نان از 4000 به 1800 عدد در نانوايي‌هاي دستگاهي را عاملی بر عدم استفاده نانوایان از دستگاه دانست و گفت: علی‌رغم کاهش شدید تولید نان در این نوع نانوایی‌ها، مصرف گاز دستگاه‌های پخت نان بسیار بالاست و هزینه‌های جانبی آنها مانند تعویض نوار نيز ماهيانه تا سه میلیون تومان مي‌رسد كه برای نانوایان به صرفه نیست.

این مسئول ادامه داد: با این احتساب تقریباً نانوایان دستگاهی دیگر با این روش در یزد پخت نمی‌کنند و عمدتاً به دستگاه‌های چرخشي و تنور روی آورده‌اند.

وی در اين رابطه ياداور شد: نانوایی‌هاي دستگاهی ماهانه حدود یک میلیون تومان هزينه مصرف گاز دارند، در حالي كه اين رقم براي دستگاه‌هاي گردان حدود 450 هزار تومان و در روش تنوری بسیار کمتر است.

پيروزي‌فرد در پایان نيز تاکید کرد: با احتساب اين رويكرد بايد در روش‌های پخت نان از طريق دستگاه‌هاي گردان و تنوری به دنبال استاندارد‌سازي باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار