برخلاف بسیاری از افراد نه تنها از فعاليت در این هنر خجالت نمی‌کشم بلکه به عنوان حرفه‌ي اصلی، در تلاش براي ادغام آن با ديگر هنرها و ابداع طرح‌ها و نقوش مدرن هستم.
کد خبر: ۷۱۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 20 February 2019

«حسین زارع بیدکی» جوان 21 ساله مهریزی که بدون شك جوانترین سنگ تراش حرفه‌ای استان يزد محسوب می‌شود،  راجع به حرفه‌اش اظهار می‌کند: دانشجوی رشته نقاشی هستم و شغل عکاسی را مانند پدرم دنبال می‌کنم اما هنر سنگ تراشی، میراث خانوادگی ماست که به من همانند پدرم به ارث رسیده است .

وی كه تحصيل اين هنر ميراثي و ارزشمند را مديون آموزش‌هاي پدر و پدربزرگش مي‌داند، اضافه می‌کند: پدربزرگم از سنگ‌تراشان مشهور استان است كه تمام عمرش را صرف این کار و هنر کرده است.

زارع بيدگي كه از 15 سالگی به طور جدی وارد این هنر شده و علاقه زیادی به اين حرفه دارد، مي‌گويد: عاشقانه و با شادی وصف‌ناپذيري در اين هنر فعاليت مي‌كنم و علاوه بر سنگ‌تراشی در زمينه‌ي حکاکی، حجم‌سازي و مجسمه‌سازی نیز مشغول هستم.

وي می‌گوید: برخلاف بسیاری از افراد نه تنها از کار در این هنر خجالت نمی‌کشم بلکه به عنوان حرفه‌ي اصلی، در تلاش براي ادغام آن با ديگر هنرها و طرح‌ها و نقوش مدرن هستم تا علاوه بر ایجاد فرم‌های جدید در اين هنر مانند کاسه‌ها و بشقاب‌های حکاکی شده و مزین، ابداعاتي در آن ايجاد كنم.

اين جوان هنرمند استان يزد با اشاره به این که علاقه‌ی هنرمندان سنگ‌تراش بیشتر به مجسمه‌سازی معطوف است، عنوان مي‌كند: در بخش‌هايي از رشته دانشگاهی حجم به هنر سنگ‌تراشی نیز پرداخته مي‌شود اما به دلیل سختی كار و خطرناک بودن آن، کمتر افراد به این هنر متمایل می‌شوند و نسبت به مجسمه‌سازی علاقه بیشتری نشان می‌دهند .

وی خاطرنشان مي‌كند: البته خوشبختانه اساتید و هنرمندان خوبی در استان يزد به سنگ‌تراشی مشغول هستند و می‌توانند این هنر را به علاقمندان آموزش دهند اما برخلاف تصور احیای این هنر زیاد به آموزش وابسته نیست چرا که دشواری آن باعث می‌شود، کمتر افراد در آن دوام بیاورند .

زارع بیدکی از برگزاری ورکشاپ‌ها و کارگاه‌هاي آموزشی اين هنر از سوي پدر و پدربزرگش خبر می‌دهد و می‌گوید: البته قرار است با حمایت اداره کل میراث فرهنگی نيز ورکشاپی در این رابطه برگزار کنیم که قطعا تاثیر زیادی در جذب دوستداران هنر سنگ‌تراشی خواهد داشت چرا كه حکاکی نقش‌های اسلیمی و کتیبه‌ای نیز آموزش داده خواهد شد .

وی ساخت هاونگ‌ها و کتیبه‌های قدیمی را یکی از مهمترین راهکارهای احیای سنگ‌تراشی سنتی و دستی عنوان می‌کند و می‌گوید: حدود 700 سال پیش، کتیبه‌ها و هاونگ‌هایي مزین به دعاهای شفا‌بخش براي استفاده در عطاري‌ها ساخته مي‌شود يا براي خانه‌ها به دعاهای رزق و روزی آراسته مي‌شدند و مردم نيز اعتقاد زیادی به آنها داشتند .

وي ضمن متفاوت خواندن کاربرد و مصارف هاونگ‌ها و کتیبه‌هاي سنگي از دیرباز تاکنون، از پيش‌قدم شدنش براي احياي آنها بسته به نوع کاربردهایشان مي‌گويد.

زارع بيدكي ادامه می‌دهد: علاوه بر اين اقدامات، در رابطه با ساخت سنگ‌های صنعتی از جمله سنگ حلوا ارده‌گیری نيز از هنر سنگ تراشی استفاده می‌شود .

وي در رابطه با بازار کار هنر دستی سنگ تراشی نيز می‌گوید: ما به صورت نسخه‌ای و سفارشی کار می‌کنیم و بیشتر سفارش‌ها در اين رابطه نیز به تولید سنگ‌های صنعتی مانند سنگ قرمز حلوا ارده‌گیری محدود می‌شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاربرد سنگ در فضاهاي شهري اشاره می‌کند و می‌گوید: هر چند بن‌مايه و متریال اصلی سازه‌های شهرمان خشت و کاهگل است اما سنگ نيز می‌تواند در نمادها و المان‌های اين شهر جهانی کاربرد بیشتری پیدا کند .

زارع بيدكي در پايان اضافه می‌کند: ایجاد حجم‌ها و مجسمه‌های سنگی در سطح شهر به دلیل سازگاری بیشتری که با سازه اصلي بافت‌هاي تاريخي می‌تواند منجر به ایجاد المان‌هایی پایدارتر و با مقاومت بالاتری در شهرمان شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار