مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی:
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با توجه به شرایط کم‌آبی و تبعات ناشی از تداوم 2 دهه خشکسالی و ترویج کشت گیاهان کم آبخواه، سالانه 100هکتار به سطح زیرکشت زعفران در استان افزوده می‌شود.
کد خبر: ۷۱۶۸۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴ 19 February 2019

یدالله جواد پور، در حاشیه بازدید از طرح های باغبانی ابرکوه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه هم‌اکنون 734 هکتار اراضی به کشت زعفران اختصاص دارد، افزود: در سال 1397، 2 هزار و 800 کیلوگرم محصول خشک زعفران برداشت‌ شد.
وی از زعفران با عنوان طلای سرخ یاد کرد و اظهار داشت: متوسط تولید این گیاه در هر هکتار چهار و نیم کیلوگرم است.
به گفته این کارشناس ارشد باغبانی یزد، بیشترین سطح زیر کشت این گیاه با 380 هکتار مربوط به شهرستان بهاباد است، که بافق با 90 هکتار ، ابرکوه با 80 هکتار و مهریز با 65 هکتار در رده‌های بعد قرار دارد.
جوادپور تصریح کرد: زعفران تولیدی به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه هفتم را در میان تولید کنندگان دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت ‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.
وی بابیان اینکه بیش از سه هزار کشاورز در تولید زعفران فعالیت دارند، یادآور شد: زمان کشت شهریور است و با توجه به شرایط آب و هوایی کار برداشت آن از نیمه دوم آبان ماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد.
جواد پور ادامه داد: یزد ازجمله استان‌هایی است که در 2 دهه اخیر با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روبه‌روست و بخش مهمی از مساحت استان به کاشت انواع محصولات کشاورزی به روش نوین اختصاص دارد.
وی تأکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان ازجمله ابرکوه ، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصول ، توسعه گیاه زعفران با توجه به ارزش ‌افزوده و کم آبخواه بودن آن و نیز فراهم بودن زمینه کاشت، بیشتر به کشاورزان توصیه می‌شود.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که هم اکنون به دلیل تداوم 2 دهه خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار