کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان از زنبور‌داران خواست تا با حفظ ارتباط خود با کارشناسان دامپزشکی و رعایت دقیق توصیه‌های آنان و فراهم آوردن شرایط بهداشتی ضمن تضمین موفقیت شغلی خود، محصولی سالم و با کیفیت را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.
کد خبر: ۷۱۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 19 February 2019

دکتر «حمید پورمیرزایی» در این خصوص اظهار كرد: از آنجا که طبق قانون سازمان دامپزشكي زنبور عسل به عنوان یک فراورده خام تحت پوشش برنامه‌هاي كنترلي و پيشگيرانه دامپزشكي قرار دارد، كنترل بیماری‌های آن نیز توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد، به بیان دیگر کارشناسان دامپزشکی حافظ سلامت صنعت زنبور‌داری و محصولات آن در استان هستند.

وی با بیان این نکته که بیماری‌های عمده زنبور عسل به دو نوع انگلی و باکتریایی تقسیم می‌شوند، اضافه كرد: نوزما و واروا از جمله شایع‌ترین بیماری‌های تهدید کننده سلامت زنبورهای عسل است که هر کدام از راه‌های گوناگونی از طریق تغذیه با آب و غذای آلوده، غارت کندوها، ملکه آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال قاب‌های شفیره از کلونی‌های آلوده به کلونی‌های سالم و رعایت نکردن نکات بهداشتی هنگام وارد كردن بچه کندو به زنبورستان، قابل انتقال و انتشار هستند.

پورمیرزایی با اشاره به ضررهای اقتصادی وارده به زنبورداران، ناشی از بروز بیماری در کلونی‌های زنبور عسل عنوان كرد: کارشناسان دامپزشکی با پایش منظم بیماری‌های زنبور عسل در مناطق مختلف نقش مهمی در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌ها داشته و بدین وسیله به رونق صنعت زنبوداری و جلوگیری از خسارات اقتصادی ناشی از تلفات زنبور عسل کمک می‌كنند.

کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان در پايان به زنبور‌داران توصیه كرد كه با حفظ ارتباط خود با کارشناسان دامپزشکی و رعایت دقیق توصیه‌های آنان و فراهم آوردن شرایط بهداشتی ضمن تضمین موفقیت شغلی خود، محصولی سالم و با کیفیت را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

گفتني است؛ عسل یکی از هدیه‌های ارزنده طبیعت است که در قرآن کریم از آن به عنوان شفا‌دهنده براي مردم یاد شده است.

ماده اصلی عسل، شهد گل‌ها و گیاهان معطر و شفابخش است که توسط زنبور عسل پس از مکیدن، تغلیظ و تغییر شکل يافته و به عنوان یک غذای خوشمزه، کامل و سالم در اختیار انسان قرار می‌گیرد. امروزه زنبورداری و تولید عسل به صورت یک صنعت پرسود و پر رونق در آمده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار