نماینده سابق ایران در میراث جهانی با اشاره به اینکه ثبت جهانی یزد باید زمینه تقویت اقتصاد چرخه‌ای در این استان را فراهم کند گفت: یزد می‌تواند سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر خارجی باشد.
کد خبر: ۷۱۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 14 February 2019

رسول وطن‌دوست در مراسم شب یزد با شاره به اینکه روند ثبت جهانی آثار در دنیا به دهه 50 شمسی بر می‌گردد اظهار داشت: ایران یکی از تاثیرگذارترین کشورها در این روند بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب، آثار میدان نقش جهان اصفهان، تخت جمشید و همچنین چغازنبیل در فهرست آثار جهانی ثبت شد اما برای مدت‌ها فعالیتی در این حوزه از سوی ایران انجام نشد.

نماینده سابق ایران در میراث جهانی تصریح کرد: در ابتدای روند ثبت جهانی کشورها بدون هیچ محدودیتی هر اثری را پیشنهاد می‌کردند ثبت می‌شد ولی پس از آن محدودیت‌هایی به وجود آمد به گونه‌ای که هر کشور سالانه تنها می‌تواند دو اثر را برای ثبت جهانی پیشنهاد دهد.

وطن‌دوست بیان کرد: ایران هم پس از ثبت سه اثری که نام آنها بیان شد، تا مدت‌ها و نزدیک به دو دهه فعالیتی در این حوزه نداشت و پس از ان هم که شروع به فعالیت مجدد کرد، با این محدودیت‌ها مواجه شد.

وی گفت: در طول سال‌های گذشته اقدامات بسیار گسترده ای از سوی ایران در زمینه ثبت جهانی آثار صورت گرفته و بافت تاریخی یزد هم یکی از این اثار ارزشمند بود که برای ان تلاش بسیاری صورت گرفت.

نماینده سابق ایران در میراث جهانی با تاکید بر اینکه گردشگری یزد باید زمینه تقویت یک اقتصاد چرخه‌ای باشد خاطرنشان کرد: امروزه گردشگری در کشورهای مختلف جهان یکی از اصلی ترین منابع درآمدزایی به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند در آینده شاهد حضور میلیون‌ها گردشگر خارجی در سال باشد عنوان کرد: پاریس الان در هر سال میزبان 80 میلیون گردشگر است اما این روند در یک سال به وجود نیامده و قطعا در یزد هم می‌تواند با کار درست و مناسب در آینده زمینه جذب میلیونی گردشگر داشته باشد.

وطن دوست اظهار داشت: در صورتی که از بافت تاریخی یزد به درستی بهره‌برداری شود و به جذب گردشگر توجه ویژه‌ای صورت گیرد، بحث اقتصاد چرخه‌ای به شکل مناسبت تقویت شده و زمینه‌ای فراهم می‌شود که تولید و توسعه هم در استان با پیشرفت روبرو باشد.

نماینده سابق ایران در میراث جهانی با بیان اینکه معرفی یزد به جهانیان نقش اصلی در اقتصاد چرخه‌ای و ثبت جهانی را دارد گفت: باید از ظرفیت دانشجویان و دانشگاه‌های مرتبط با معماری و گردشگری در این زمینه استفاده مناسبت صورت گیرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار