فیلم سینمایی «گناهکار» ساخته گوستاو مولر در هفتاد و چهارمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد اکران و تحلیل ‌شد .
کد خبر: ۷۱۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 14 February 2019

هفتاد و چهارمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد به فیلم سینمایی «گناهکار» به نویسندگی و کارگردانی گوستاو مولر اختصاص یافت .

این فیلم داستانی جنایی و هیجانی که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در نود و یکمین مراسم جایزه آکادمی اواردز شده سال 2018 به روی پرده رفت .

داستان فیلم گناهکار درباره افسر پلیسی به نام آسکر هولم است که مسئول پاسخ‌گویی به تماس‌های اورژانسی پلیس بوده که پس از دریافت یک تماس تلفنی داستان شروع می‌شود .

«وحید حُسنی»در جلسه تحلیل این فیلم با بیان این که باید این اثر را در فضای محتوایی خودش دید، اظهار کرد: پلیس‌هایی که سطح‌بندی دارند، از پارکبان ساده گرفته تا نیروهای ویژه و ما با شخصی روبرو می‌شویم که تا قطعی شدن حکمش باید نیروهای عملیاتی را ترک کند .

وی افزود: این فیلم نوعی داستان تصویری است که کاملا تصویرها را به تخیل مخاطب موکول می‌کند .

وی با اشاره به این که ساخت چنین فیلم‌هایی به سهولت امکان‌پذیر است ولی شجاعت و متن فوق‌العاده‌ای می‌طلبد، گفت: نویسندگان یا فیلمسازانی که به دنبال تقویت تعلیق و نحوه داستان‌پردازی هستند حتما باید این فیلم را چندبار ببینید .

این نویسنده و مدرس نویسندگی بیان کرد: این فیلم واقعا هیچ چیز اضافه‌ای ندارد، یعنی اگر یک دیالوگ یا یک صحنه را از دست بدهید، سؤالش در ذهن‌تان می‌ماند .

وی با اشاره به موفقیت فیلم ادامه داد: در این اثر به همه سؤالات داستان جواب داده شده و دارای پایان باز است .

حسنی با بیان این که در این داستان سه زیرلایه می‌توان پیدا کرد افزود: اولین زیر لایه محتوایی، تلاش و مقاومت و قضاوت اشتباه است، دومین زیرلایه، زیر لایه ایثار و سومین زیرلایه که بسیار در داستان به شکل پنهان و ظریفی قرار داده شده، بخشش است .

وی در همین رابطه گفت: همان‌طور که محتوا زیرلایه دارد، ژانر و فضای داستانی هم زیرلایه دارد بنابراین در این اثر ابتدا ژانر پلیسی دیده می‌شود سپس با داستان جنایی و قضایی مواجه می‌شویم و لایه پنهانی که در داستان می‌توان ردیابی کرد یک داستان عاشقانه است .

به اعتقاد این کارشناس از این فیلم می‌توان برای تقویت دیالوگ نویسی و حذف زواید داستان استفاده کرد و همچنین تعلیق را یاد گرفت. حُسنی با بیان این که در داستان فیلم گناهکار تعلیق به دو نحو شکل می‌گیرد این دو نحو را شامل چینش عناصر و ضرباهنگ داستان و تکمیل پراکنده پازل‌های داستان عنوان کرد .

گفتنی است: نشست‌ هفتگی اکران و تحلیل فیلم باشگاه فیلم حوزه هنری یزد سه‌شنبه‌ها‌، ساعت 18 با حضور اهالی سینما، هنرمندان و علاقه‌مندان به مباحث آموزشی سینما در نارنجستان هنر این مرکز واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود .

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار