نخستین کارگاه بین‌المللی معماری خشتی به میزبانی دانشگاه يزد در اولين شهر خشت خام جهان به منظور معرفی معماری‌ خشتي و سازه‌های پایدار و بررسي مشکلات و چالش‌های حفاظتی آن آغاز بكار كرد.
کد خبر: ۷۱۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ 12 February 2019

«رسول وطن‌دوست» مدیر اين کارگاه بین‌المللی كه با حضور افزون بر 30 شرکت‌کننده از کشورهای فیلیپین، افغانستان، لبنان، کویت، اردون، پرتغال، الجزایر و آلمان و ايران در حال برگزاري است، در مراسم افتتاحيه‌ي كارگاه مذبور اظهار كرد: کارگاه‌های معماری خشتی هر چند به شکل‌های مختلفی در یزد برگزار شده، اما این کارگاه از اين جهت كه آغازگر توجه و توسعه معماری خشتی است، براي اولين بار برگزار مي‌شود.

وی با اشاره به این که یزد آغازگر یک حرکت جهانی در حوزه معماری است، تصریح کرد: هدف از اجرای این کارگاه را آشنایی بیشتر با ارزش‌های این نوع از معماری و آسیب شناسی و شناخت بیشتر خشت و مصالح آن است.

وطن‌دوست همچنين عنوان کرد: توسعه شهری با معماری خشتی یکی از مهمترین اهداف این کارگاه بین‌المللی است که با تبادل اطلاعات بین کارشناسان اتفاق خواهد افتاد.

«کاظم مندگاری» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد نيز در بخشی از سخنان خود معماری خشتی را منظری فکری و در بردارنده جنبه‌های معنایی و مفهومی هر شهر عنوان و تصریح کرد: این نوع معماری که به ارزش‌ها می‌پردازد حدود 30 سال پیش و همزمان با شکل‌گیری دانشگاه یزد در قالب دانشکده هنر و معماری پیاده شد.

وی افزود: این دانشکده که اولین دانشکده هنر و معماری کشور پس از پایتخت به حساب می‌آید، در دل بافت تاریخی قرار دارد و دانشجویان در تماس مستقیم با معماری خشتی قرار دارند و این عامل، تاثیر به سزایی در حفظ این نوع معماری خواهد داشت.

در روز نخست اين كارگاه همچنين «یوکا یوکینتو» استاد افتخاری دانشگاه یورک و مشاور مدیر کل ایکروم و نماینده ایکروم در نخستین کارگاه بین‌المللی معماری خشتی نیز به چالش‌ها و مشکلات معماری خشتی پرداخت و تبادل اطلاعات و علم معماری کشورهای دنیا را لازمه حفظ این نوع معماری عنوان کرد.

«ماریانا کوریا» رییس کمیته علمی جهانی میراث معماری خشتی در ایکوموس بین المللی نیز در بخشی از سخنان خود ضمن معرفی این نوع معماری و معماری گلین به انواع مصالح پایدار کشورهای مختلف اشاره کرد و از بناهایی چون ارگ بم با سن و قدمت زیاد به عنوان سازه‌ای با معماری خشتی نام برد.

«مهتا محق» نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران هم ضمن تعریف از یزد به عنوان شهري جهانی، نسبت به برگزاری چنین کارگاه‌هایی در یزد اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است؛ «مجتبی فرهنمند» شهردار منتخب شهر یزد و «محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صناع دستی و گردشگری کشور ديگر سخنران مراسم آغاز بكار اين كارگاه بين‌المللي بودند.

ياداور مي‌شود؛ این کارگاه تا 27 بهمن ماه در محل دانشگاه یزد ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار