امروزه سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر در کشورهای دنیا مطرح است و در دهه های آینده، نخستین عامل مرگ و میر به ویژه در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
کد خبر: ۷۱۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 06 February 2019

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بیشتر موارد یافته های علمی نتوانسته اند دلایل ابتلا به سرطان را توضیح دهند، اما تحقیقات نشان می‌دهد برخی عوامل خطر مشخص، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند که مهمترین آنها دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت بدنی و اضافه وزن است.
«مهدیه فرید» افزود: افرادی که رژیم غذایی نامناسب، تحرک بدنی کم و اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند؛ مطالعات نشان می ‌دهد افرادی که رژیم غذایی پُرچرب دارند، از نظر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، رحم و پروستات بیش‌تر در معرض خطر قرار دارند؛ فعالیت بدنی کم و اضافه وزن نیز از جمله عواملی است که خطر ابتلا به سرطان های پستان، روده بزرگ، مری، کلیه و رحم را افزایش می ‌دهد.
وی ادامه داد: مشروبات الکلی، سابقه ابتلا به سرطان در خانواده(توارث)، برخی مواد شیمیایی و مصنوعات خاص، کهولت سن، اشعه خورشید، تشعشعات یونیزان، برخی ویروس‌ ها و باکتری ‌ها و برخی هورمون‌ ها، از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان ها به شمار می رود.
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: میوه‌ ها و سبزی ها سرشار از موادی مغذی است که خاصیت ضد سرطانی دارند و هرچه پُررنگ‌تر باشند، مواد مغذی بیشتری دارند؛ مصرف این گروه مواد غذایی نقش بسزایی در کنترل وزن دارد و سبب کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.
فرید گفت: کاهش میزان مصرف گوشت ‌های فرآوری شده مانند سوسیس دودی، کالباس و همبرگر، در کمتر کردن خطر سرطان های روده بزرگ، راست ‌روده(کولورکتال) و معده، مفید است؛ همچنین ممکن است خوردن گوشت هایی که با دودی کردن یا استفاده از نمک نگهداری شده ‌اند، شخص را در معرض عواملی قرار دهد که می ‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند.
وی افزود: سرطان ‌های دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و پستان، همگی با نوشیدن مشروبات الکلی ارتباط دارند؛ ممکن است الکل خطر سرطان روده بزرگ و راست ‌روده را هم افزایش دهد، بنابراین توصیه می شود برای کاهش خطر ابتلای سرطان، از مصرف مشروبات الکلی خودداری شود.
این کارشناس تغذیه بیان کرد: آب نه تنها تشنگی را برطرف می‌ سازد، بلکه از بدن در برابر سرطان نیز محافظت کند؛ کاهش یافتن غلظت عوامل بالقوه سرطانزای موجود در مثانه، با کاهش خطر سرطان مرتبط است؛ همچنین نوشیدن مقدار بیشتری از مایعات باعث می ‌شود، شخص به دفعات بیشتری ادرار کند و از این طریق مدت زمانی که این عوامل با آستر مثانه در تماس هستند، کمتر می شود.
فرید اضافه کرد: نحوه پختن گوشت از نظر میزان خطر سرطانی که گوشت به ‌وجود می ‌آورد، مهم است؛ سرخ کردن، در کباب ‌پز پختن و پختن با شعله آتش در درجه حرارت بسیار بالا، باعث تشکیل مواد شیمیایی می‌ شود که امکان دارد خطر سرطان را افزایش دهند؛ به‌ نظر می ‌آید در دیگر روش ‌های پخت مانند آب پز کردن، آرام پختن یا پختن غذا با بخار، تعداد کمتری از این مواد شیمیایی به ‌وجود می ‌آید.
وی افزود: شکر شاید به صورت مستقیم باعث ایجاد سرطان نشود، اما جایگزین غذاهایی سرشار از مواد مغذی می شود که این مواد مغذی به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک می‌ کنند؛ شکر مقدار کالری دریافتی را افزایش می‌ دهد که این امر، در افزایش وزن و چاقی نقش دارد.
این کارشناس تغذیه گفت: ویتامین ‌ها به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک می کنند، اما به شرط آنکه به ‌طور طبیعی از مواد غذایی به‌ دست آیند؛ دریافت مواد مغذی ضدسرطان از مواد غذایی مانند خشکبار، میوه و سبزی های برگی سبز رنگ، بسیار بهتر از به ‌دست آوردن آنها از مکمل‌ ها است.
استفاده از رژیم غذایی مناسب بهترین کار است
فرید افزود: «آکریلامید» ماده ای سمی است که در فرآیندهای حرارتی مانند بو دادن، کباب کردن، پختن در حرارت های بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد و سرخ کردن، محصولات حاوی کربوهیدرات بالا مانند غلات و سیب زمینی، تولید می شود؛ هرگونه تغییر رنگ در این محصولات مانند سیب زمینی سرخ شده، از نشانه های تولید آن است، هیچ حد ایمنی که از ایجاد سرطان جلوگیری کند، برای آکریلامید تعیین نشده است و غلظت های کم آن نیز، خطرآفرین و سرطان زا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار