مدير كل اوقاف يزد:
مدیر کل اداره اوقاف و امور خيريه استان يزد با اشاره به شتاب گرفتن ثبت موقوفات جديد در استان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تعداد موقوفات ثبت شده در 40 سال اخير را بالغ بر 1560 مورد ذكر كرد.
کد خبر: ۷۱۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 06 February 2019

حجت الاسلام «حسین زارع زاده» به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در جمع اصحاب رسانه اظهار كرد: بررسي حقوق ثبتي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان يزد از 700 سال پيش تاكنون نشان مي‌دهد كه تا قبل از سال 1357 و پيروزي انقلاب به طور متوسط سالانه 17 وقف جديد در استان اتفاق مي‌افتاده ولي طي چهار دهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي برخلاف تصور بسياري از افراد، شاهد سرعت گرفتن ثبت موقوفات جديد در استان هستيم به طوري كه در اين مدت 1562 موقوفه جديد در استان ثبت شده است.

وي با اشاره به اخذ حدود دو هزار سند مالكيت به مساحت 3.6 هكتار براي موقوفات استان تا قبل از پيروزي انقلاب، اين ميزان را در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب تاكنون معادل 7312 سند مالكيت به وسعت 1506 هكتار اعلام كرد.

به گفته وي، در سال گذشته 618 مورد سند مكالكيت براي 207 هكتار موقوفات استان صادر شده و امسال نيز تاكنون 396 سند به مساحت 231 هكتار جهت موقوفات استان صادر و اخذ شده است.

زارعزاده خاطرنشان كرد: از سال 1388 تاكنون در رابطه با موقوفات استاني كه نياتشان اجرايي شده است، 13 ميليارد تومان در بخش مذعبي، 15 ميليارد تومان با ننيت خيريه، 3.8 ميليارد تومان با نيات اجتماعي، 609 ميليون تومان در حوزه مدارس و شش ميليارد تومان نيز در بخش مساجد هزينه شده است.

وي با اشاره به ديگر دستاوردها و اقدامات صورت گرفته از سوي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان،قعاليت‌هاي انجانم شده در حوزه سرمايه‌گذاري و اقصاد وقف در استان را قابل توجه خواند.

اين مسئول در اين رابطه از سرمايه‌گذاري دو ميليارد توماني از محل ساير موقوفات در موقوفه رشيد جمشيد به وساحت 2400 مترمربع در خيابان ايمان كه منجر به ايجاد 12 باب مغازه دو طبقه و پنج سوله كه در بخش‌هايي مانند ايجاد مركز بازي نوجوانان و مركز دياليز بيماران ديابتي مورد استفاده قرار گرفته است، خبر داد.

وي همچنين به سرمايه‌گذاري در زمين موقوفه 200 مترمربعي جنب اوقاف مهريز كه داراي نيت طبخ آش است با ساخت 21 مغزه در سه طبقه، يك مجموعه مسكوني 32 واحدي در چهار طبقه با سرمايه‌گذاري 5 ميليادر توماني بخش خصوصي در زمين موقوفه 2400 مترمربعي واقع در كوچه زماني بلوار آيت الله طالقاني و موارد قدمي‌تري مانند سراي خان كهنه در خيابان قيام با 1000 واحد تجاري فعال، هتل كاروانسراي مشير، مجتمع‌هاي تجاري ساحل تفت و فيروزه در بلوار شهيد صدوقي يزد اشاره كرد.

وي يكي از مهمترين دستارودهاي اين سرمايه‌گذاري‌ها علاوه بر احياي موقوفات براي تجراي نيات وقاف، ايجاد اشتغالزايي براي جوانان ذكر كرد.

زارعزاده يزد موقوفات استان را ظرفيت مناسبي براي سرمايه‌گذاري ذكر كرد و گفت: البته اوقاف در بخش‌هاي ديگر مانند احياي موقوفات كشاورزي با توسعه كشت‌ گياهان دارويي، انرژي‌هاي پاك و مباحث دانش‌بنيان وردو كرد و در حال انجام طرح‌هاي مطالعاتي است.

وي گفت: اوقاف استان يزد خوشبختانه امروز به قطب آموزش اوقاف كشور تبديل شده و در اين راستا نيز به تازگي ميزبان اولين همايش ملي معماري اسلامي در اماكن متبركه با حضور كارشناسان فني و بهره‌وري اوقاف كشور بود كه نتيج قابل توجهي به دنبال داشت.

مدير كل اوقاف استان در بخش ديگري از سخنانش ضمن گراميداشت سالگرد پيروي انقلاب اسلامي و همزماني آن با ايام سوگواري شهادت فاطمه الزهرا(س) از برگزاري ويژه‌برنامه‌هايي در قالب «فجر فاطمي» در 50 امامزاده و بقعه متبركه استان خبر داد.

وي از جمله اين برنامه‌ها به برگزاري 16 محفل انس با قران، همايش قران كتاب انقلابريال مسابقات فجر ويژه دانش‌آموزان در اردكان، خريد و اهداي پنج هزار جلد جزء سي‌ام قران كريم و برگزاري دوره‌هاي اموزش مربي قران در استان اشاره كرد.

وي در ادامه از ثبت‌نام بيش از 8000 يزدي براي شركت در آزمون حفظ و مفاهيم قران كريم و رشد 16 درصدي ثبت‌نام شدگان يزدي در اين آزمون كشوري نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: هرچند استان يزد به لحاظ جمعيت استان 24 كشور محسوب مي‌شود ولي در تعداد شركت‌كنندگان در اين آزمون جايگاه نهم كشور را دارد.

زارعزاده با بيان اين كه اين آزمون نهم اسفندماه سالجاري به طور همزمان با كشور در استان يزد برگزار مي‌شود، در پايان به آغاز ثبت‌نام علاقمندان به شركت در مسابقات سراسري قران كريم اشاره و تصريح كرد: ثبت‌نام در اين مسابقات براي 15 رشته قراني از طريق سايت ايران قران انجام مي‌شود كه مسابقات شهرستاني آن در نيمه ارديبهشت‌ماه، مرحله استاني در نميه تيرماه و مسابقات كشوري نيز در مهرماه 98 به ميزباني اصفهان برگزار مي‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار