مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد با اشاره به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به عنوان يكي از مهمترین دستاورد پس از انقلاب، از تلاش براي برقراري عدالت در توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي به ويژه در بخش‌هاي روستايي خبر داد.
کد خبر: ۷۱۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 06 February 2019

«اکرم فداکار» با اشاره به تاریخچه شکل‏گیری این وزارتخانه در کشور اظهار کرد: این وزارت خانه از زمان شکل گیری پست و ابداع تلگراف تا امروز که روش‌های نوین ارتباطی بروز در حال گسترش هستند، با شاخص‌های متفاوت ارتباطاتی و مخابراتی در هر عصر و دوره، نقش چشمگیری در توسعه ارتباطات و تحول آفرینی در همه عرصه‌های کاری و زندگی داشته است.

وی تحولات شکل گرفته در 40 سال انقلاب در این عرصه را بسیار ارزشمند و قابل توجه عنوان کرد و گفت: این وزارت خانه با گذر زمان و تحولات روز فعالیت می‌کند و توسعه شاخصه‌هایی که در گذشته نبوده و هم اکنون شکل گرفته ‎ اند را در دستور کار خود دارد.

این مسئول توسعه مناسب زیرساخت‌های ارتباطی در استان را از دستاوردهای مهم این دوران عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه متناسب با سرمایه‌گذاری وسیع موجود، عدالت برای توسعه زیرساخت‌ها مدنظر بوده و پس از واگذاری تلفن خانگی و تک ارتباط‌ها و اینترنت پرسرعت ADSL به روستاها در آینده نزدیک، اینترنت پر سرعت بی‌‍‌سیم نیز شامل حال روستاها می‌شود.

وی از واگذاری اینترنت ثابت به بیش از 350 روستای استان خبر داد و افزود: اینترنت سیار نیز در فاز اول به 419 روستا و در فاز دوم به 160 روستا واگذار می‌شود که خوشبختانه هر دو فاز با منابع دولتی محدود و در اختیار، در دست اجرا است.

فداکار با اشاره به اخذ جایگاه سوم یزد در شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات استان‌ها، گفت: استان یزد با ضریب نفوذ 88 درصدی همراه اول جایگاه اول کشور، ضریب نفوذ 101 درصدی مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار رتبه سوم و رتبه چهارم کشور در ضریب نفوذ تلفن ثابت با 46 درصد را در این دوره کسب کرده است.

وی از 14 برابر شدن پهنای باند واگذار شده به اپراتورها از ابتدای دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: پهنای باند ورودی به استان‌ها 36 برابر شده است و تمام شهرهای استان از پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه نیز بهره‌مند شده‌اند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه زیرساختی به وجود 69 دانشگاه و مرکز عالی اشاره کرد و گفت: 15 مرکز رشد، مرکز شتاب دهنده پیشگامان، فضای کار اشتراکی سندباد از جمله نهادهای تکمیل کننده زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان است.

این مسئول ایجاد کانون تفکر شهر هوشمند توسط دانشگاه یزد، آزمایشگاه‌های تخصصی مانند آزمایشگاه فیبر نوری و آزمایشگاه معماری سازمانی در دانشگاه یزد و مراکز پژوهشی استان را از دیگر ساختارهای ایجاد شده در استان عنوان کرد و گفت: بیش از 80 هزار دانشجو در سطح آموزش عالی و سالانه بیش از 800 فارغ‌التحصیل در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، بیش از 600 نفر نفر متخصص فعال در مراکز وابسته به پارک و علم و فناوری و 80 شرکت دانش بنیان در استان، سرمایه‌های انسانی موجود در بخش ارتباطات و فناوری استان هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسهیلات این اداره کل اظهار کرد: این تسهیلات در بسته‌های متنوع و حداکثر تا سقف 3 میلیارد تومان به شرکت‌های فعال دارای طرح فناورانه، پرداخت می‌شود که این رقم از سال 95 تاکنون حدود 10 میلیارد تومان شده که مشاغل بسیار متنوع و زیادی را نیز ایجاد کرده است.

این مسئول ادامه داد: تشکیل کمیته گردشگری الکترونیک در اداره کل میراث فرهنگی استان از دیگر اقدامات خوب و مطلوب در راستای توسعه صنعت گردشگری و پیوند این حوزه با IT در راستای بهره‌وری بیشتر اقتصادی است.

فداکار رومینگ اپراتورهای رایتل، ایرانسل، همراه اول و نور تل را از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل در چند ماه اخیر عنوان کرد و افزود: همه اپراتورها می‌توانند خدمات خود را به یکدیگر ارائه دهند و این دستاورد بسیار مهمی در این حوزه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار