مدير كل دامپزشكي يزد:
مدير كل دامپزشكي استان يزد اظهار كرد: ايجاد تشكيلاتي منسجم، پويا و فعال در عرصه تامين بهداشت جامعه از مهمترين دستاوردهاي دامپزشكي پس از پيروزي انقلاب بوده است.
کد خبر: ۷۱۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ 05 February 2019

«علي اكبر حدادزاده» ضمن گراميداشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، ايجاد تشكيلاتي منسجم، پويا و فعال در عرصه تامين بهداشت جامعه را يكي از مهمترين دستاوردهاي دامپزشكي كشور و استان يزد پس از پيروزي انقلاب خواند و تصريح كرد: اگر تا قبل از پيروزي انقلاب به واسطه ساختار سنتي دامداري و جايگاه آن در زندگي مردم، دامپزشكي در اين باره تنها نقش حفظ ساختار خانواده‌ها را برعهده داشت ولي امروز بايد بهداشت جامعه را در خم و پيچ اين صنعت بزرگ حفاظت كند و اگر در اين مسير بدون برنامه حركت كند، هرگز موفق نخواهد شد.

وي با اشاره به اين كه 61 درصد از بيماري‌ها از طريق دام به انسان منتقل مي‌شود، بر اهميت حفظ سلامت جامعه با كنترل بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام تاكيد كرد و گفت: اهميت اين موضوع تا اين اندازه است كه سازمان بهداشت جهاني قرن بيست و يكم را قرن غلبه بر بيماري‌هاي مشترك نامگذاري كرده است.

حدادزاده با بيان اين كه تا قبل از پيروزي انقلاب تنها پنج درصد دام‌هاي استان يزد تحت پوشش بيماري‌هاي مشترك بودند و اكنون 84 درصد پوشش در اين حوزه داريم، از عمده بيماري‌هاي مشترك تهديد‌كننده جامعه را تب مالت، تب كريمه كنگو، هاري و آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان ذك كرد و گفت: ميزان درصد راكتور به تست در مورد بيماري تب مالت در استان از سه درصد در سال 57 به 0.5 درصد تا پايان سال 96 رسيده است.

وي افزود: خوشبختانه استان يزد در حوزه بيماري مشترك تب مالت وضعيت خوبي در كشور دارد به طوري كه با 14 مورد در 100 صد هزار نفر و در مقايسه با آمار 77 در صد هزار برخي از استان‌ها شرايط مطلوبي دارد.

وي به تاثير سيستم پيش‌سرد در كشتارگاه‌ها براي پيگشيري از بروز بيماري تب كريمه كنگو، گفت: در حال حاضر تمام كشتارگاه‌هاي استان داراي سيستم پيش‌سرد هستند و طي سال‌هاي اخير با اقدامات صورت گرفته هيچ مورد تلفاتي ناشي از اين بيماري در استان نداشته‌ايم.

به گفته وي، استان يزد كه تا قبل از انقلاب فاقد كشتارگاه صنعتي بوده، هم‌اينك داراي 18 كشتارگاه صنعتي و نيمه صنعتي شامل 9 كشتارگاه دائم، چهار كشتارگاه بلدرچين و پنج كشتارگاه مرغ است.

اين مسئول از شناسايي 39 كانون بيماري هاري در استان طي سالجاري خبر داد و گفت: البته استان يزد طي سال‌هاي گذشته تقريباً فاقد كانون هاري بوده است ولي به دليل خساارت ناشي از خشكسالي بر حيات وحش استان و سوق يافتن حيوانات وحشي به سمت حاشيه شهر شاهد پيوند اين بيماري به مناطق شهري هستيم ولي با اين حال خوشبختانه با هماهنگي‌هاي صورت گرفته تاكنون هيچ مورد تلفاتي در اين رابطه در استان نداشته‌ايم.

وي همچنين اعلام كرد: به دنبال اقدامات پيشگيرانه دامپزشكي نيز استان يزد در حوزه بيماري‌هاي آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان امسال كوچكترين كانون بيماري نداشته و در بيماري مشمشه به رغم اين كه يزدي قطب پرورش اسب اصيل عرب است، موردي مشاهده نشده است.

حدادزاده از ديگر اقدامات دامپزشكي در راستاي تامين سلامت غذايي جامعه را نظارت بهداشتي بر فراوده‌هاي خام دامي ذكر كرد و گفت: دامپزشكي استان نظارت كاملي بر غذاهاي دامي مردم از توليد تا هنگام عرضه به مصرف‌كنندگان دارد.

وي اين كه بعضاً اظهاراتي در مورد ذبح غيراسلامي گوشت‌هاي وارداتي مطرح مي‌شود را غيرواقعي خواند و گفت: گوشت‌هاي وادراتي تحت نظارت‌هاي بهداشتي و شرعي ناظران كشورمان در كشتارگاه‌هاي خارج از كشور تهيه مي‌شود.

مدير كل دامپزشكي استان با تاكيد بر اين كه در استان يزد 85 درصد دام سبك مورد نياز از خارج از استان تامين مي‌شود، گفت: با توجه به مشكلات حوزه تامين گوشت قرمز، به عنوان متولي صدور مجوز انتقال دام در سال جاري هيچ گونه مجوزي براي خروج دام‌هاي استان نداشته‌ايم.

وي به نظارت بهداشتي و شرعي دامپزشكي بر 18 كشتارگاه صنعتي و نيمه صنعتي استان اشاره كرد و گفت: استان يزد هم‌اكنون داراي 33 واحد بسته‌بندي فرآورده‌هاي خام دامي به ظرفيت سالانه 50 هزار تن و 25 مركز جمع‌اوري شير با ظرفيت جمع‌آورري 100 هزار تن شير و پنج كارخانه مكانيزه توليد خوراك دام با ظرفيت سالانه 65 هزار تن است كه تمامي انها تحت نظارت دامپزشكي استان فعاليت دارند.

حدادزاده در بخش ديگري از سخنانش به نقش دامپزشكي در اقتصاد كشورمان اشاره كرد و گفت: صنعت دامپروري بزرگترين صنعت پس از صنعت نفت در كشورمان است به طوري كه 18 هزار ميليارد تومان نقدينگي كشور را به خود اختصاص داده و حفاظت از اين سرمايه هم به لحاظ سلامت غذايي مردم و هم از نظر اقتصادي برعهده دامپزشكي گذاشته شده است.

وي در پايان نيز با بيان اين كه تا قبل از پيروزي انقلاب هيچ صادارتي در حوزه فراورده‌هاي دامي استان وجود نداشته، گفت: هم‌اكنون سالانه بالغ بر 3500 تن انواع فرآورده‌هاي خام دامي از استان به خارج از كشور صادر مي‌شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار