پدر علم آی وی اف ایران با اشاره دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه لقاح رحمی در استان یزد، گفت: تاکنون بیش از 12 هزار نوزاد- آی وی اف در مرکز ناباروری استان یزد به عنوان اولین مرکز ناباروری کشور به دنیا آمدند.
کد خبر: ۷۱۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 05 February 2019

دکتر«عباس افلاطونیان» در نشست خبری که به منظور بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان این که اولین دانشگاه علوم پزشکی کشور در استان یزد راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: یزد از جمله استان‌های شاخص کشور در حوزه پزشکی و منابع انسانی متخصص است.

وی تلاش برای دستیابی به علم نوین را یکی از محورهای توسعه علوم پزشکی یزد دانست و افزود: اولین طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی تولد نوزادان IVF است.

رییس مرکز ناباروری استان یزد با بیان این که 40 سال پیش برای اولین نوزاد لقاح رحمی در انگلیس به دنیا آمد، گفت: از همان سال علی رغم محدودیت‌های مختلف و عدم همکاری متخصصان جهان تلاش برای دستیابی به تکنولوژی تولد نوزادان خارج از رحمی یکی اولویت‌های جدی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد قرار گرفت.

پدر علم آی‌وی‌اف ایران در ادامه با اشاره به تولد اولین نوزاد لقاح رحمی کشور سال 1390 در استان یزد، تصریح کرد: در حال حاضر 80 مرکز آی وی اف در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

پرفسور افلاطونیان با بیان این که مرکز ناباروری استان یزد به عنوان اولین مرکز ناباروری کشور در سال 1368 افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: اجرای تکنولوژی لقاح خارج از رحم در زمان جنگ یکی از مهمترین ویژگی‌های این مهم در استان یزد است.

وی راه‌اندازی دوره‌های آموزش مدون در این رشته را یکی از اقدامات حائز اهمیت در حوزه دانست و بیان کرد: به همت مرکز ناباروری استان یزد برای اولین بار در کشور رشته دکتری «بیولوژِی تولید مثل» و رشته تخصصی«فلوشیپ نازایی IVF » راه اندازی و در کل کشور گسترش یافته است.

این مسئول در ادامه با بیان این که تاکنون 36 نفر از رشته فلوشیپ نازایی یزد فارغ التحصیل شدند، گفت: اولین نوزاد آی وی اف ایران سال 1390 در استان یزد به دنیا آمده است.

پدر علم آی وی اف ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انجام اولین انجماد جنین کشور در یزد، تصریح کرد: درمان، پژوهش و آموزش سه هدف اصلی مرکز ناباروری استان یزد از ابتدا تاکنون است.

وی با بیان این که اولین تولد نوازد با تکنولوژی میکروجنشن یکی دیگر از دستاوردهای مرکز ناباروری در استان یزد برای اولین بار در کشور است، اظهار کرد: تشخیص ژنتیکی جنین قبل از ورود به رحم از دیگر اقدامات انجام شده در یزد است.

پرفسور افلاطونیان در ادامه با بیان این که مشخص کردن تعیین جنسیت ژن در لقاح خارج از رحم اقدامی قابل اجراست، تأکید کرد: تعیین جنسیت ژن در لقاح خارج از رحم به هیچ وجه اخلاقی نبوده و مرکز ناباروری یزد به هیچ وقت به این موضوع ورود نکرده و نمی‌کند.

وی جذب دانشجویان خارجی را از جمله برنامه‌های در دستور کار مرکز ناباروری استان یزد دانست و بیان کرد: تمام دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان کشور به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

این پزشک متخصص گفت: دکتر محمدعلی«کریم زاده میبدی»، دکتر «محمد غفورزاده‌یزدی»، «محمدحسین ارجمند»، دکتر«محمدباقر خلیلی» اعضای اولیه تیم مرکز ناباروری استان یزد هستند و دستاوردها امروز این مرکز مدیون اینان است.

پایه گذار آی وی اف ایران با بیان این که از ابتدای فعالیت این مرکز تاکنون بیش از 12 هزار نوزاد در مرکز ناباروری استان یزد به عنوان اولین مرکز ناباروری کشور به دنیا آمدند، تصریح کرد: متأسفانه فرآیند ترخیص محیط کشت لقاح خارج از رحم طولانی است.

وی خاطرنشان کرد: محیط کشت به دلیل کوتاه بودن زمان مصرف و بدهی به کمپانی‌های همکار از جمله مشکلات مرکز ناباروری استان یزد است.

افلاطونیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بحث اهدا جنین که از سال 77 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، اشکال شرعی دارد، گفت: هنوز زیرساخت های لازم این موضوع در ایران ایجاد نشده است.

وی در پایان با اشاره به گستردگی فعالیت مرکز ناباروری استان یزد خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد متقاضیان لقاح رحمی مرکز ناباروری استان یزد از خارج کشور و استان‌های ایران است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار