یک مشاور و استاد دانشگاه با بیان این که از طریق اطلاعات موبایل می ‎ توان شخصیت شناسی انجام داد، گفت: در آینده نزدیک برای استخدام ‎ ها و تحقیقات دیگر مثل ازدواج از اطلاعات فضای مجازی استفاده خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ 05 February 2019

«زهرا حاجی پور» در نشست تبیین آسیب ‎ های فضای مجازی در دادگستری استان یزد، افزود: اطلاعاتی که از نظر فرد برای دیگران بی ‎ ارزش است به طلای نامرئی برای پی بردن به ابعاد شخصیتی، خلأ های عاطفی، مشکلات و همچینین سوء استفاده ‎ های ابزاری افراد بزهکار و فرصت طلب تبدیل می ‎ شود.

وی اظهار کرد: ممکن است باج افزار‌ها یا حتی تعمیرکنندگان موبایل یا هر فرد دیگری از طریق هک کردن گوشی یا برنامه ‎ های خاص و دسترسی به اطلاعات افراد اقدام به باج گیری کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از آن جا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان هست برای جلوگیری از این همه آسیب، راه ‎ حل ‎ های گوناگونی ارائه می ‎ شود؛ ابتدا باید در مورد فضای مجازی و نحوه استفاده از آن و آسیب ‎ های آن به خانواده و نوجوانان و جوانان اطلاع‏رسانی شود تا با آگاهی ‎ های به دست آمده مدت استفاده از اینترنت و فضای مجازی کاهش یافته و به یک یا دو ساعت در روز برسد.

وی ادامه داد: همچنین برای وصل شدن به اینترنت از ابزار مناسب و مطمئن استفاده شود چرا که استفاده از ابزارهای نامطمئن و همچنین روشن بودن دائم مودم و اتصال دائمی به آن خطرات را بیشتر می ‎ کند.

این استاد دانشگاه نسبت به تهیه عکس با موبایل، اشتراک ‎ گذاری تصاویر خصوصی در فضای مجازی و عدم رعایت مسائل امنیتی هشدار داد و گفت: باید در نظر داشت که موبایل اصلاً وسیله مناسبی برای عکس و فیلم گرفتن نیست؛ عکس و فیلم ‎ های خصوصی را می توان با دوربین گرفته و در آلبوم های دیجیتالی ذخیره و از اشتراک آن ‎ ها را در فضاهای مجازی به شدت اجتناب کرد.

وی یادآور شد: بهتر است افراد روی دوربین ‎ های موبایل را بخصوص هنگامی که در منزل هستند یا در فضاهایی مهم حضور می ‎ یابند با برچسب بپوشانند.

حاجی پور، فضای مجازی را یک فضای فرا مرزی با جذابیت و تنوع زیاد که به صورت سریع و ارزان در دسترس قرار گرفته است، معرفی و بیان کرد: در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ‎ ‌ی افکار و اندیشه ‎ های بشری محسوب می ‎ شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود؛ افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات و تبعات مختلف استفاده نادرست از آن نشوند.

وی ابراز کرد: به تصور بسیاری از افراد جامعه، موبایل یک وسیله کاملاً شخصی است و همه برنامه ‎ های آن رمزگذاری شده است و کسی به آن دسترسی ندارد ولی در واقع تمام اطلاعات ما در چندین سرور مختلف در مکان‏های مختلف دنیا کپی شده است و به هیچ صورت قابل پاک شدن نیست و هر کسی می تواند توسط نرم افزارهای خاص به تمام اطلاعات از جمله عکس ‎ های روی گوشی، سرچ ‎ ها و دانلودها، صداها و سایر اطلاعات اطراف فرد از طریق دوربین موبایل یا مکان‏یاب ‎ های آن دسترسی پیدا کند.

این مشاوره حوزه خانواده به صدمات جبران ‎ ناپذیر فضای مجازی و موبایل علاوه بر آسیب ‎ های فیزیکی مثل آسیب به گردن، ستون فقرات، دست و چشم و آسیب ‎ های روحی و روانی مثل افسردگی اشاره کرد و گفت: آسیب ‎ های اجتماعی حاصل از ارتباط با اینترنت دامنه وسیعی دارد به طوری که می ‎ توان حوزه آسیب ‎ های آن را از چندهویتی گرفته تا دسترسی به حساب ‎ های بانکی، هرزه نگاری، انتشار محتواهای مستهجن، تجاوز به حریم خصوصی افراد و اشاعه خشونت و بسیاری از موارد دیگر ذکر کرد.

وی یکی از کارکردهای مهم و خطرناک فضای مجازی را گفت ‎ وگوهای اینترنتی برشمرد و بیان کرد: چت و گفتگوهای اینترنتی به واسطه گسترش استفاده از تلفن ‎ های همراه، روز به روز در حال افزایش است که فارغ از این که این موضوع بیشتر اوقات فراغت دختران و پسران جوان را به خود اختصاص می دهد و آنها را از پرداختن به امور مفید دیگر باز می‏دارد؛ به دلیل گمنامی افراد در این فضا، هویت ‎ های کاذب و دوگانه ای شکل می‏گیرد که در آشنایی ‎ ها و دوستی ‎ های رمانتیک مجازی، اکثر اوقات موجب به بازی گرفتن احساسات و سرنوشت افراد در این فضا می‌شود. البته آسیب ‎ های این گونه در میان دختران جوان بیشتر مشاهده می‌شود که متاسفانه گاهی تاثیرات عمیقی بر آینده و زندگی آنان دارد.

حاجی ‎ پور، آزادی بی حد و حصر در فضای مجازی، خلأ قانون گذاری و عدم امکان حضور و نظارت پلیس بر تمام ابعاد این فضا را موجب عملکرد کاربران بر اساس هنجارهای لحظه ‎ ای دانست و اظهار کرد: فضای فرا مرزی و آزاد مجازی نیازمند نظارت بیشتر متولیان امر و دقت مضاعف استفاده‌کنندگان از این فضاست.

وی یادآور شد: در هنگام نصب برنامه‏های مختلف بر روی موبایل ‎ ها هر برنامه از کاربر اجازه ‎ های خاصی مثل دسترسی به اطلاعات گوشی می ‎ گیرد که این کار استفاده از اطلاعات گوشی افراد یا دسترسی به دوربین آن را برای برنامه ‎ های مختلف فراهم می ‎ کند.

شایان ذکر است، این جلسه با همت معاونت فرهنگی و دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان یزد برگزار شد و در پایان این جلسه بانوان و دختران حاضر در جلسه سئوالات خود راجع به آسیب ‎ های فضای مجازی و راهکارهای استفاده امن تر از این فضا را از کارشناس جلسه پرسیدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار