ريیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان از آماده‌سازی گنجینه قنات اين شهرستان برای برگزاری همایش ملی «قنات، میراث ماندگار و آب» خبر داد.
کد خبر: ۷۱۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 04 February 2019

«حمید مشتاقیان» با اشاره به برگزاری همایش ملی «قنات، میراث ماندگار و آب» به میزبان شهرستان اردکان اظهار کرد: در حال آماده‌ سازی گنجینه قنات برای برگزاری این همایش در اول و دوم اسفند ماه امسال هستیم تا از اساتید و محققانی که برای این همایش به اردکان می‌آیند، استقبال کنیم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از مجموعه گنجینه قنات در مرحله اول به طول ٢٠٠ متر در سال گذشته، گفت: امسال تا ٣٠ بهمن با تکمیل مراحل نورپردازی حدود ٣٠٠ متر دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مشتاقیان از وجود 250 رشته قنات در اردکان ياد كرد و با اشاره به اين كه اين سازه‌ آبی یکی از شاهکارهای مهندسی ایران باستان است، گفت: اردکان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری قنات کشور، مورد استقبال گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

ريیس میراث فرهنگی اردکان با بيان اين كه گنجینه قنات در محور گردشگری زیرزمینی قنات اردکان واقع شده، عنوان کرد: در اين باره از خانه تقدیریان که فضای مناسبی برای معرفی وسائل حفر قنات و پخش ویدئوهای مستند در مورد قنات دارد، استفاده خواهد شد.

وی افزود: مسیر محور گردشگری زیرزمینی قنات شهرستان اردكان در آثار و بناهای تاریخی محله تیران از جمله خانه تقدیریان، خانه تقدیری، خانه طبایی، آب انبار آخوند، آب انبار حاجی نوت و خانه مظلوم قرار دارد و این محور شامل بخش‌های مختلفی چون مسیر قنات، گنجینه قنات، ایستگاه‌های استراحت، پایاب‌ها و پاکنه‌های دسترسی، سردخانه‌های زیرزمینی و آب انبارها است.

افتتاح سیتی نار در ایام دهه فجر

سرپرست میراث فرهنگی اردکان در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح سفره‌خانه سنتي سیتی نار در اين شهر خبر دادو افزود: اين سفره‌خانه شامل فضای باغی به متراژ ٢١٠٠ متر و زیر بنای رستوران سنتی و مدرن به متراژ ٥٠٠ متر با سرمایه‌گذاری ١٢ میلیارد ریال است كه در چهارراه تکیه زینب اردکان واقع شده است.

وي با بیان این که شهرستان اردکان در مسیر گردشگری یزد به اصفهان قرار دارد، تصریح کرد: بسیاری از تورهای گردشگری رستوران‌های این شهرستان را برای پذیرایی گردشگران انتخاب می‌کنند و سفره‌خانه سنتی «سیتی نار اردکان» هم با امکانات و سالن‌های سنتی و مدرن می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب باشد.

مشتاقيان در پايان نيز اضافه كرد: این رستوران سنتی دارای فضاهایی چون کافی شاپ، رستوران سنتی، پارک‌بازی و سالن پذیرایی مناسب برای جشن‌ها و مراسم‌ها، اسکان و پارکینگ است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار