اسناد ساواک از اعتراض راشد یزدی از روحانیون مبارز یزد در عصر انقلاب نسبت به برگزاری دعا برای شاه در مراسم شهادت حضرت علی (ع) ماه مبارک رمضان سال 52 حکایت می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 04 February 2019

در مهر ماه سال 1352 در مسجد ملا اسماعیل یزد اتفاقی روی داد که موضع صریح روحانیت انقلابی یزد را در جریان مبارزه با رژیم شاه برملا کرد.

در ماه مبارک رمضان و در قالب برگزاری مراسم شهادت حضرت امیرالمومنین حضرت علی (ع)، برگزاری مراسم دعا برای محمد رضا شاه پهلوی نیز گنجانده شده بود و در این مراسم شیخ کاظم راشدپور یزدی(راشد یزدی) نیز به عنوان سخنران معرفی شده بود.

اسناد ساواک در این رابطه این گونه گزارش می‎‎دهد: «ساعت 16 روز 27/7/52 (شهادت حضرت علی علیه‌السلام) شیخ کاظم راشدپور یزدی فرزند علی اکبر هنگام وعظ در مسجد ملااسماعیل یزد به انتشار اعلامیه از طرف عبدالحسین کاظمینی معروف به نقیب‌الذاکرین در مورد نیایش برای سلامت شاهنشاه آریا مهر اعتراض و اظهار داشته {که} آقای رییس شهربانی من آمادگی و مطالعه ندارم و در این حال یک برگ اعلامیه مورد نظر را از جیب خود بیرون آورده و با حالتی تمسخر آمیز آن را به حاضرین نشان داده و گفته است {که} من تاکنون از اعلامیه خبر نداشتم. این کاغذ کوچک که روی آن نوشته شده مراسم دعا برای شاه و پایین آن را نقیب‌الذاکرین مهر زده، این شخص دیوانه است، سفیه است، بیسواد است، احمق است.

وی به توزیع کنندگان اعلامیه شدیداً اعتراض کرده که در اینجا مجلس متشنج و مستمعین با فرستادن صلوات سعی می ‎ کنند مجلس را به حالت عادی برگزدانند لکن راشد همچنان به دشنام دادن به نقیب‌الذاکرین ادامه داده و پس از آن گفته است {که} حالا که از ما خواسته شده دعا کنیم ما هم برای ایشان دعا خواهیم کرد و و آنگاه مراسم نیایش را بدون عنوان نمودن نام شاهنشاه آرسامهر و طبق معمول سایر روحانیون انجام داده است.

به موجب تحقیق معموله، راشد از توزیع اعلامیه مطلع بوده و با همکاری انجمن اسلامی(ضد بهائی) یزد به رهبری دکتر سید محمدرضا پاک نژاد و توسط یکی از اعضاء انجمن مزبور به نام حسین مطیعی کارمند بانک کشاورزی یزد، تعداد کثیری از اعلامیه مورد بحث را جمع آوری کرده تا بدین وسیله عده کمتری از مردم مطلع نموده و در مراسم شرکت کنند.»

به دنبال این جریان به سرعت کمیسیون امنیت اجتماعی تشکیل و این روحانی مبارز را به دو سال تبعید در بندر گناوه محکوم کرد.

هنوز چند روزی از تبعید راشد یزدی نگذشته بود که حجت الاسلام حاج شیخ علی حجتی کرمانی(ره) برای سخنرانی به یزد آمد و در سخنان خود ضمن پرداختن به مسائل اجتماعی و انتقاد از وضعیت جامعه به مسئله اسراعیل که خط قرمز رژیم شاهنشاهی بود نیز اشاره کرد و گفت: «خدایا اسراعیل را سرنگون و منکوب گردان، حامیان اسراعیل را ذلیل کن.» که البته همین یک جمله برای احضار مجدد وی نیز کافی بود.

جریان این سخنرانی‌ها پس از اقدام راشد یزدی و تبعید وی، همچنان در یزد ادامه داشت و در کنار این سخنرانی‌ها که به صورت نوبه‌ای در مناطق و مساجد و حسینیه‌ها و منازل اشخاص تشکیل می‏شد، حضور علمای تبعیدی به این منطقه مانند آیت الله صادق خلخالی(ره)، آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره) و آیت الله منتظری(ره) و رفت و آمدهایی که در حاشیه آن صورت می‌گرفت نیز بر ظرفیت انقلابی موجود تاثیر فراوانی گذاشت.

منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار