مدير حفاظت و بهره‌برداري شركت آب منطقه‌اي يزد خواستار همكاري كشاورزان وبهره‌برداران براي اجراي طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شد.
کد خبر: ۷۱۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 03 February 2019

«محمدرضا حکیمی» در نشست مشترک با بهر‌ه‌برداران منابع آبي شهر هرات با اشاره به خشکسالي به عنوان مهمترین مشکل یزد، اظهار کرد: راهکار اصلی براي مقابله با اين شرايط، سازگاری نسبت به آن است چرا که اين مشکل مبتلا به تمام کشورمان است و راهي جز حفظ منابع آبی موجود براي ادامه حيات نداريم.

وی افزود: سفره‌های آب زیرزمینی دارای آبی است که میلیون‌ها سال روي هم انباشته شده و با بارندگی بدون سیلاب و رواناب و به راحتی قابل جبران نیست لذا در صورتی که نسبت به پیگیری حفظ منابع آب تلاش نکنیم باید مانند مهاجرت‌های برخی روستاها از شهرهايمان نیز مهاجرت کنیم.

این مسئول با بیان این که تغییرات اقلیمی منجر به تشدید شرایط كم آبی شده است، تصریح کرد: متاسفانه هر دهه دمای هوا دو دهم درجه و شدت تبخیر نیز به 5.4 میلی‌متر افزایش یافته است.

وی با کاهش سالانه 0.1 میلی‌متر بارندگي نیز عنوان کرد: متاسفانه سال آبی 96 و 97 یکی از خشک‌ترین سال‌ها در تاریخ کشورمان بوده است و از منظر دیگر آب انتقالی نیز با مشکلاتی چون تعرض و کم‌آبی مواجه است از این رو باید نسبت به گذشته با جدیت نسبت به حفظ منابع آبي اقدام کنيم.

حکیمی ارتقای آگاهی مردم را نیز ظرفیت قابل توجهی در حفظ منایع آبی عنوان کرد و گفت: مردم باید احساس وظیفه کنند و نسبت به مسائلی چون تخلف‌های آبی حساس باشند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود فرونشست را از پیامدهاي مصرف بیش از حد آب دانست و گفت: به دنبال خالی شدن سفره‌های آبی، زمین دچار فرونشست می‌شود و نمونه‌های بارز این رویداد فروچاله‌ها در ابرکوه و شکاف دشت یزد – اردکان است که ممکن است در مناطق مسکونی نیز رخ دهد.

وی از اجراي طرح پنج ساله احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان خبر داد و گفت: در اين بازه زمانی پنج ساله بايد افت آب‌هاي زيرزميني به صفر برسد و علاوه بر اين در طرحی 20 ساله بايد سطح آب را به میزان گذشته بازگردانیم.

این مسئول در رابطه با برخورد جدی با متخلفان حوزه آب نيز اظهار کرد: 70 مورد پرونده با جرايم سنگين در اين رابطه در مراجع قضايي استان داريم كه گویای برخورد شدید با متخلفان این حوزه است.

«مجتبی آغاز» مسئول جهاد کشاورزی خاتم نيز در ادامه این نشست با بیان این که شهرستان خاتم 835 هزار هکتار مساحت دارد، تصریح کرد: این شهرستان حدود 520 هزار هکتار مرتع، 65 هزار هکتار جنگل و 41 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که در این اراضی 102 رشته قنات، 21 دهنه چشمه و 570 حلقه چاه کشاورزی وجود دارد.

وی سطح زیرکشت باغات این شهرستان را 20 هزار هکتار مطرح کرد و گفت: شهرستان خاتم 16 هزار هکتار اراضی زراعی و 5 هزار هکتار نیز اراضی كشاورزي رهاشده دارد اما بافت این اراضی به مرور زمان تغیر کرده‌اند چرا که از قدیم بافت خاک، اول به شکل مراتع بوده و پس از حفر چاه حتی در 20 متر، برداشت آب مقدور بوده است اما هم‌اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که برای برداشت آب باید چاه‌های عمیق‌تری حفر شود.

وی به برداشت‌هاي بي‌رويه و تاثير آن بر روي املاح آبهاي موجود در شهرستان اشاره و اضافه کرد: خاتم داراي آب‌های با اي‌سي 700 تا 17 هزار است و گاهاً فلزات سنگینی چون منیزیم و منگنز را نيز آب‌هایی بی‌ارزش و حتی تلخ شاهد هستيم.

این مسئول در بحث کاهش عمده مصرف آب به سیستم آبیاری کم فشار و تحت فشار اشاره کرد و گفت: از سوی جهادکشارزی مصرف آب با سیستم کم فشار که همان لوله‌گذاری است، حدود 20 میلیون تومان تسهیلات اعطا شده است که هنوز هم پایدار و برقرار است.

وی افزود: برای دریافت این سیستم 1500 نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند كه در اين صورت حداقل نیم تا یک سال به بهروری اب آنها افزوده شود.

آغاز از پرداخت تسهیلات قنوات نیز یاد کرد و گفت: همه قنوات صاحب سند هستند و به آنها نیز تسهیلاتی به میزان هر هکتار 5 میلیون و 800 هزار تومان بلاعوض تعلق می‌گیرد تا بتوانند آن را لوله‌گذاری کنند که قنات فتح‌آباد در اين شهرستان با این احتساب 160 میلیون تومان تسهيلات دریافت کرده است.

گفتني است، در بخش ديگري از اين نشست دكتر «مسعود احمدخاني» از اساتيد دانشگاه نيز در رابطه با اهميت حفظ منابع آبي و مديريت بهينه سخناني ايرااد كرد.

جلسه پرسش و پاسخ با مسئولان از ديگر بخش‌هخاي اين نشست بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار