استاد حوزه علمیه یزد:
استاد حوزه علمیه یزد علم و دین را مانند دو بال يك كبوتر، مکمل یکدیگر و لازمه توسعه و پیشرفت جامعه دانست.
کد خبر: ۷۱۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱ 02 February 2019

حجت الاسلام «عباس اخوان سیگاری» در گردهمایی دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه یزد برگزار شد، نزول کتاب آسمانی قرآن را دلیلی بر عدم رهایی انسان از سوی خداوند برشمرد و گفت: قرآن کریم کتابی هدایت‌کننده است که از سوی خداوند برای هدایت و سعادت انسان‌ها نازل شده است و مبنا و شالوده اصلی آن پیوستگی دو مولفه علم و دین است.

وی با تشبیه این حوزه به دو بال کبوتران، گفت: کبوتر با دو بال پرواز می‌کند و نمی‌تواند با یک بال به هدف خود که همان پرواز کردن است برسد و رابطه علم و دین با یکدیگر نیز رابطه مبتنی بر تعادل و تقویت است نه جدایی.

علم ابزار قدرت و پیشرفت

حجت الاسلام اخوان در ادامه سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) گفت: امیرالمومنین می‌فرماید "العلم السلطان" و سخن وی به این معنی است که علم مهمترین مولفه و عامل اصلی توسعه، قدرت و پیشرفت است.

وي ادامه داد: اگر امروز می‌بینید كه غرب با همه مفاسدی که دارد، قدرتمند است دلیلش همین علم و در اختیار گرفتن حوزه‌های علم است.

وی با اشاره به رابطه تاریخی ملت ایران و افغانستان، گفت: حضور دانشجویان افغانستانی در ایران موجب تعمیق روابط دو ملت شده و این دانشجویان می‌توانند با توجه به جدیت و پشتکاری که خاصیت شخصیتی مردم افغانستان است در کنار فراگیری علم و تقویت بعد روحی و اعتقادی موجب خیرات زیادی برای کشور خود شوند.

این استاد حوزه علمیه یزد آشفتگی‌های امروز جهان اسلام از جمله افغانستان را ناشی از دخالت‌های قدرت‌های بزرگ در راستای منافع خودشان دانست و کنار گذاشتن اختلافات بین مسلمانان و اعتقاد به مشیت و قدرت الهی را به عنوان عاملی اصلی برای وحدت جهان اسلام بر شمرد.

وی تصریح کرد: علیرغم تحریم‌ها و فشارهایی که در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر مردم ایران تحمیل شده است، می‌بینیم جوانانی از همین مرز و بوم و با این شرایط توانسته‌اند به موفقیت‌های علمی زیادی دست پیدا کنند که شهید احمدی روشن یکی از این جوانان است.

فلسفه یادگیری و آموختن

حجت‌الاسلام اخوان در ادامه سخنان خود با اشاره به ماهیت فراگیری علوم و فلسفه اصلی آن، نافع بودن علم را جوهر اصلی و مهم یادگیری دانست.

وي اظهار كرد: پیامبر بزرگوار اسلام در مناجاتی که با خدا دارد، بیان می‌کند که پناه می‌برم به تو از علمی که سودبخش نیست و این بیان تکلیفی برای همه ماست. علم باید برای اجتماع و بشر مفید باشد نه این که عده‌ای بروند خود را سرگرم و مشغول کنند.

استاد حوزه علمیه یزد افزون طلبی و توطئه گری را دو عامل تباهی و فساد دانست و خواستار توجه دانشجویان به فراگیری علم در کنار تقویت بعد ایمانی شد.

گفتنی است؛ تعدادی از دانشجویان بورس وزارت علوم از هشتم تا ۱۶ بهمن‌ماه مهمان دانشگاه یزد خواهند بود. برگزاری نشست اخلاق، جلسه هم اندیشی، جلسه آشنایی با ظرفیت ها و دستاوردهای استان و بازدیدهای صنعتی از جمله برنامه های این گردهمایی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار