معدن پرماجرای دی 19 دو شریک دارد ولی برخی رسانه ها برای نقد حاشیه های پیرامون معدن فقط به یکی از شرکا می پردازند و این مسئله ماجرا را کمی عجیب و البته سیاسی میکند.
کد خبر: ۷۱۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲ 31 January 2019

به گزارش تابناک یزد، چندی قبل با موافقت وزارت صنعت معدن تجارت، بزرگترین معدن سنگ‌آهن ایران به دو شرکت بزرگ معدنی یعنی شرکت چادرملوی اردکان و شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق واگذار شد.

بعد از این واگذاری، فعالان محیط زیست از فعالیت این معدن که ممکن است به زیستگاه یوزپلنگ در دره انجیر(محل معدن) خسارت وارد کند ابراز نگرانی کردند که بر همین اساس فاز مطالعاتی زیست‌محیطی معدن تصویب و هم اکنون در حال اجراست.

ایران اکنون در زمره 10 کشور جهان در حوزه تولید سنگ‌آهن قرار دارد و 1.5 درصد از تولید جهانی این ماده را به خود اختصاص داده است. استان‌یزد یکی از بزرگترین پهنه‌های معدنی در جهان است.

به‌دلایل فنی هرکدام از این معادن به نام آنومالی نامگذاری شده است. آنومالی دی 19 ( یا به صورت صحیح تر 19 D) یکی از بزرگترین معادن کشف شده سنگ‌آهن در جهان است. برآورد اولیه ذخیره این آنومالی ۱۰۰میلیون تن برآورد شده و باید برای اعلام دقیق میزان ذخیره‌اش، اکتشاف‌های تکمیلی انجام شود.

در ماجرای معدن دی 19 مسائل متعددی مطرح است از جمله اینکه گفته می‌شود منطقه مورد استفاده برای معدن، زیستگاه یوزپلنگ است و فعالیت معدن منجر به تخریب آن می شود.

همین مسائل باعث شده برخی رسانه‌ها وابسته به یک جریان خاص به‌صورت مستمر درباره این معدن به شرکت چادرملو نقد کنند در صورتی که همه موارد نقادی مذکور، متوجه شرکت سنگ‌آهن بافق نیز هست اما در اخبار این رسانه‌ها به شریک بافقی پروژه اشاره‌ای نمی‌شود.

معدن دی19 دو شریک دارد. چادرملوی اردکان و سنگ آهن مرکزی بافق هردو مالک بوده و هرگونه تصمیم گیری درباره این پروژه توسط این دو گرفته میشود. اما اینکه صرفا یکی از شرکاء مورد توجه رسانه های جریان خاص قرار دارد کمی عجیب به نظر میرسد.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدعلی کیاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
میخواهم ثبت نام کنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار