میزگرد «آسیب‌شناسی موانع پیش روی رقابت پذیری صنعت نساجی و تاثیر هماهنگی تولید و فناوری در صادرات محصولات نساجی» با هدف بررسی وضعیت صنعت نساجی از منظر ارتباط این صنعت با شرکت های دانش بنیان و فناور و نیز شناسایی مشکلات و معضلات صادراتی پیش‌روی برگزار شد.
کد خبر: ۷۰۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 30 January 2019

در ابتدای این نشست رئیس انجمن نساجی یزد به ترسیم جایگاه صنعت نساجی در یزد و اقتصاد استان و کشور پرداخت.

مجتبی دستمال‌چیان صنعت نساجی را یکی از هنرهای اصیل ایرانی دانست و اظهار داشت: یزد شاید نامدارترین شهر در زمینه صنعت نساجی در ایران باشد و اگر امروز مردم شهر یزد را به خاطر خانه‌های گلی و بادگیرهای زیبایش می‌شناسند قطعاً در گذشته این شهر را به خاطر پارچه‌های زیبا و فاخرش می‌شناختند.

وی با اشاره به سهم صنعت نساجی در خلق ارزش ‌افزوده و سهم بالای آن در اشتغال‌زایی، این صنعت را از جمله صنایع کلیدی با توان اشتغال‌زایی بالا در زنجیره پایین‌دست، برشمرد و ادامه داد: در حوزه تولید و صنعت چند اتفاق افتاده یکی این‌که ارزش پول ما کم شده، بنابراین روی کالاهایی که مزیت نسبی داریم، می‌توانیم صادرات انجام دهیم. برای نمونه می‌گویم که پارچه‌ای تولید می‌کردیم، قبلا قیمت می‌دادیم 5/4 دلار که نرخ کمتری داشت و با جهش دلار مجبور شدیم برای حفظ بازار، قیمت را کم کنیم که ارزش ریالی ما حفظ شد و بازار را حفظ کردیم اما سود تفاوتی نداشت.

رئیس انجمن نساجی یزد اتفاق دیگر در این زمینه را افزایش قیمت مواد اولیه برشمرد و بیان داشت: الان دوباره صادرات ما توجیه ندارد چون نرخ دلار کم شده در حالیکه مواد اولیه را گران خریدیم و نمی‌توانیم بیشتر از این قیمت فعلی بفروشیم بنابر این امکان از دست رفتن بازار نیز بسیار زیاد است.

وی با اشاره به نقش دولت در حمایت از صنعت نساجی و لزوم تسهیل تامین مواد اولیه، بنگاه‌های خصوصی را دارای توانمندی لازم در تولید محصولات نساجی با کمیت و کیفیت لازم عنوان کرد و افزود: برخی سیاست‌ها و برنامه‌های پیاده شده از سوی دولت مانع تقویت و گسترش این صنعت شده است و لازم است در این زمینه تغییر نگرش داشته باشند.

دستمالچیان برخی مسائل داخلی و خارجی را از جمله مهم‌ترین معضلات این صنعت عنوان کرد و اظهار داشت: قاچاق محصولات نساجی به داخل کشور و عدم پرداخت هرگونه مالیات، تعرفه و ... را سبب کاهش قیمت تمام شده محصولات قاچاق نسبت به تولید داخلی است و از سویی رقابت پذیری را دشوار می کند. یکسری پارچه‌ها از چین آمده که اصلا تولید آن در ایران به هیچ عنوان مقرون به‌صرفه نیست.

وی سرعت تولید و تحویل کالا، کیفیت و طراحی مناسب و قیمت تمام شده پایین را سه عامل کلیدی موثر بر صادرات نساجی عنوان و خاطرنشان کرد: مشکل واحدهای نساجی ما تکنولوژی نیست چون در ایتالیا با ماشین مدل 1980 نخ نمره 100 پنبه را رنگرزی می کنند اما در یزد با ماشین مدل 2005 نخ نمره 40 پنبه را نمی توانند رنگرزی کنند.

رئیس انجمن نساجی یزد بیان داشت: مشکل ما تفکر و نگاه به نوع فعالیت و استفاده از ایده است اما ضرورت ایجاد و توسعه شرکت های صادراتی در قالب کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های بازرگانی، تحقیقات هدفمند و منسجم با نگاه به صادرات همچنین کاهش هزینه های مطالعاتی در این زمینه می تواند نقش موثری در توسعه صادرات داشته باشد.

واحدهای نساجی در برابر نوآوری بر پایه دانش مقاومت می کنند

مدیرعامل شرکت نساجی بافت گستر نیز در این میزگرد با بیان اینکه مسئله کیفیت و به روز بودن همچنین قیمت تمام شده مناسب و قابل رقابت تاثیر زیادی در صادرات دارد اظهار داشت: در راستاى صادرات محصولات نساجى اعم از لوازم یدکى و فنى همچنین قطعات و ماشین آلات و همینطور طراحى و محصولاتى که بصورت کالاى تمام شده هستند از قبیل پارچه و پوشاک، در جوامع بین المللى باید به کیفیت و قیمت توجه داشت.

مهدیه خجسته با بیان اینکه بدست آوردن کیفیت در تولید مستلزم داشتن دانش و فناورى تولید در سطح بالا و روز جهانى است ادامه داد: این امر با توجه به پتانسیل و توانایى هایى که شرکت هاى فناور و دانش بنیان که عمدتا در پارک علم و فناورى یزد حضور دارند، قابل اجرا است.

وی افزود: ولى متاسفانه با توجه به فرهنگ و نگاه سنتى که اکثرا حاکم بر کارخانجات تولیدى در سطح استان وجود دارد، یک مقاومتى را در راستاى استفاده از این دانش و فناورى شاهد هستیم.

مدیرعامل بافت گستر اضافه کرد: براى رفع این مقاومت به یکسرى از بسترسازى ها و همیاری ها از طرف سازمان ها و ارگان هاى دولتى نیاز است تا تولیدکنندگان به سمت استفاده از این فناورى ها و دانش ها هدایت شوند.

وی با اشاره به لزوم تغییر دیدگاه ها در این زمینه عنوان کرد: باید ابتدا قوانین و مقرراتى که در راستاى استاندارد سازى و تولید با کیفیت بین المللى است براى صدور مجوز تولید در نظر گرفت تا تولیدى ها و کارخانجات مجبور به استفاده از دانش و فناورى شرکت هاى فناور و دانش بنیان شوند.

خجسته، اطلاع رسانى و دوره هاى آموزشى براى تولیدکنندگان محصولات نساجى را راهکاری دیگر در زمینه بهره مندی تولیدکنندگان صنعت نساجی از دانش بنیان ها برشمرد و گفت: اگر اجبار و التزام براى حضور تولیدکنندگان در این دوره ها وجود داشته باشد، مى تواند در راستاى تحقق این امر مهم مثمرثمر واقع شود.

تولیدکننده های نساجی اعتقادی به اقتصاد دانش بنیان ندارند

مدیرعامل دانش بنیان آپافن نیز در این میزگرد هم اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان از مولفه‌های بسیار تعیین کننده در توسعه اشتغالزایی و مهار معضل بیکاری است.

علی اصغر خاکپور بیان داشت: به طور معمول اقتصاد یا تولید دانش بنیان، با صنایع نوپا بروز پیدا می‌کند، زیرا اصل و اساس این رویکرد با ایده ها و فعالیت های سنتی، غریب و بیگانه است.

وی ادامه داد: برای موفقیت هر چه بیشتر در عرصه اشتغالزایی به ویژه در حوزه نساجی، باید اتکای صنایع به فناوری های روز تقویت شود و با استفاده از دانش روز از معضلات اقتصادی، حتی در بخش های دیگری همچون صادرات هم رهایی یافت.

مدیرعامل دانش بنیان آپافن با بیان اینکه به نظر می رسد تولیدکنندگان نساجی اعتقادی به اقتصاد دانش بنیان ندارند افزود: متاسفانه بخش عمده اقتصاد ما در اختیار دولت است و دولت باید به این باور برسد که اکثر تکنولوژی ها را می توان با کیفیت بالا توسط جوانان و نخبگان در کشور تولید کرد.

وی تصریح کرد: در صورت باور به چنین واقعیتی، قادر خواهیم بود چرخ بازار اقتصادی دانش بنیان را به نحو مطلوب و شایسته ای به گردش در آوریم.

خاکپور عنوان کرد: متاسفانه در کارخانه های مختلف همان روال قبلی تولید با دانش سنتی ادامه پیدا می کند، در حالیکه برای پیشرفت و نوآوری در کلیه صنایع و موفقیت های اقتصادی باید از شرکت های دانش بنیان مطالبه گری شود و خواهان خلاقیت ها و نوآوری ها باشند.

وی با بیان اینکه مشکلات تولیدی واحدهای نساجی قطعا به دست دانش بنیان ها حل می شود و می توانند سودآوری خوبی با توسعه صادرات و افزایش بازار فروش داشته باشند ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی شرکت های دانش بنیان تامین مالی است که اگر مورد حمایت قرار گیرند می توانند موثر باشند.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار