دبیر کارگروه تخصصی صنایع دستی و گردشگری بسیج اصناف کشور گفت: با تلاش هایی که طی 6 ماه اخیر انجام شده و با توجه به وجود مدیران پا به کار ، تلاش می کنیم تا یزد، قطب صادرات صنایع دستی کشور شود.
کد خبر: ۷۰۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ 23 January 2019

علی قنبرزاده اظهار کرد: یکی از دغدغه های این استان ، صنایع دستی است که عمده ترین تولید این بخش ترمه است.
وی با اشاره به فعالیت کارگروه تخصصی صنایع دستی بسیج اصناف کشور در یزد با هدف شناسایی و توانمندی فعالان این حوزه افزود: از چندی قبل با تلاش در بخش صنایع دستی استان ، چهار محصول تولیدی فراموش شده یزد دوباره احیا شد.
دبیر کارگروه تخصصی صنایع دستی و گردشگری بسیج اصناف کشور با بیان تولید 136نوع کالا از این چهار محصول ادامه داد: در این مدت کوتاه حدود 6 ماه ، 76 کالا فقط از محصول « ترمه » یزد تولید و به صورت نمایشگاهی در خارج کشور به نام همین استان فروخته شده است.
قنبرزاده با تقدیر از مدیران فعال استان یزد و همراهی با اعضای کارگروه تخصصی صنایع دستی بسیج اصناف کشور ، تصریح کرد: هم اکنون برخی از صنایع دستی ترمه یزد در نمایشگاههای عراق و لبنان عرضه شده و بعد از بهمن ماه نیز در نمایشگاه کشور آلمان عرضه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با در نمایشگاه دهه فجر ، برای نخستین بار « فرش ترمه » ارائه و رونمایی شود و همچنین صنایع تولیدی این بخش در انواع مختلف ، با قیمتی بسیار مناسبت از مشابه کم کیفیت چینی آن به فروش برسد.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اختصاص یک ویترین به صنایع دستی و عمدتا صنایع دستی یزد در کافه گالری های تهران ، بزودی این طرح را در شهر جهانی یزد هم اجرا خواهیم کرد.
دبیر کارگروه تخصصی صنایع دستی و گردشگری بسیج اصناف کشور گفت: هم اکنون 110 تولیدی صنایع دستی داریم که 70درصد تولیدات صنایع دستی که عمدتا مرتبط با پوشاک است با بافت سنتی یزد همخوانی دارد .
قنبرزاده ادامه داد: به همین دلیل تلاش می کنیم تا یزد را به عنوان بخش مرکزی و الگوی کشور قرار داده و استان های همجوار را هدایت کنیم تا صادرات صنایع دستی را از یزد انجام دهند.
وی با اشاره به لزوم رونق صنایع دستی استان یزد با حمایت از تولیدکنندگان خرد خاطرنشان کرد: در این خصوص از مسئولان درخواست کردیم تولید کنندگان درجه یک کنار تولید‌کنندگان خرد که دسترسی به بازار هدف و پایتخت ندارند را معرفی کنند تا درحوزه صادرات را تعریف کنیم و قیمت‌گذاری راحت‌تری داشته باشیم.
سرامیک و سفال، کاشی سازی، زرگری، زیلوبافی، شعربافی، ترمه بافی، فرش بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، گیوه بافی، حصیر بافی، خورجین بافی، روفرشی، احرامی، قلم‌زنی، شیشه‌گری، چرم‌سازی، موتابی و نمدمالی از جمله صنایع دستی این استان است.
ترمه‌بافی در استان یزد سابقه‌ای بیش از 250 سال دارد و همواره جزو سوغات مهم این شهر و یکی از اقلام صادراتی آن بوده است.
ترمه، پارچه‌ای است در نهایت زیبایی که تار آن از ابریشم طبیعی و پودش از ابریشم نخ، پشم و کرک الوان است.
در گذشته، ترمه را با دست می‌بافتند، از این رو به آن « انگشت‌باف » نیز می‌گفتند اما در حال حاضر تولید آن نیمه دستی است.
انواع ترمه شامل : شال چارقدی، شال بندی، شال راه‌راه، شال محرمات، شال اتابکی، شال کشمیری، شال رضایی، شال امیری و شال یزدی است و معروف‌ترین نقش‌های ترمه نیز شامل: طرح جام، بته کشمیری، بته اژدری، رضا ترکی، گلزار، قاب قرآن، خجسته،‌تاجی و نقوش جدید اعلام می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار