رييس دانشگاه يزد و رييس پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع ایران با اشاره به چالش هويتي مهندسي صنايع، يكي از ويژگي‌هاي بارز اين رشته را برخورداري آن از ماهيت و هويت انعطاف‌پذير خواند و گفت: بايد بر همين ويژگي‌ها اتكا كنيم.
کد خبر: ۷۰۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 23 January 2019

دكتر «محمدصالح اولياء» در مراسم افتتاح اين دوره از كنفرانس كه در سالن دكتر جليل شاهي دانشگاه يزد برگزار شد، با اشاره به پتانسيل‌هاي بالاي استان يزد در حوزه مهندسي صنايع، تصريح كرد: استان يزد به لحاظ شاخص توسعه انساني رتبه دوم، در شاخص سهولت كسب و كار رتبه سوم، در شاخص توسعه فناوري اطلاعات رتبه چهارم، در حوزه گردشگري با توجه به ثبت به عنوان ميراث جهاني رتبه سوم كشور، همچنين در بخش معدن رتبه دوم و در صنعت رتبه چهارم كشور را دارد.

وي ادامه داد: استان يزد همچنين در شاخص‌هاي ديگري مانند قبولي‌هاي كنكور سراسري و نسبت نخبگان به جمعيت از استان‌هاي برتر كشور محسوب مي‌شود.

رييس دانشگاه يزد با اشاره به مشغول به تحصيل بودن بيش از 14 هزار دانشجو در اين دانشگاه، خاطرنشان كرد: دانشگاه يزد به رغم جوان بودن و اين كه امسال سي‌امين سالگرد تاسيس خود را جشن مي‌گيرد، تاكنون دستاوردهاي خوبي را كسب كرده به نحوي اخيرا نيز به جمع 200 دانشگاه جوان برتر دنيا پيوسته است.

وي به قدمت بالاي دانشكده صنايع دانشگاه يزد نيز اشاره و تصريح كرد: اين دانشكده به عنوان اولين دانشكده صنايع خارج از تهران در سال 1370 در دانشگاه يزد راه‌اندازي شد.

اوليا در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت مسئوليت‌ اجتماعي دانشگاه‌ها در كشور، از مهمترين چالش‌هاي مبتلا به مهندسي صنايع را چالش هويت اين رشته از مهندس عنوان كرد افزود: طيف وسيع جهت‌گيري‌هاي رشته‌اي و از سوي ديگر ترديد مابين اهتمام به مهارت‌هاي نرم و مهارت‌هاي سخت در مهندسي صنايع بر دغدغه‌ي اين چالش افزوده است.

وي با تاكيد بر تغيير نگرش‌ها و تركيب مهارت‌ها در اين رشته، وجود تفكر سيستمي و نگاه جامع گرايانه به مسائل، همچنين نگاه فرايندي به موضوعات را مزيت‌هاي مهندسان صنايع خواند و گفت: بايد بر همين مزيت‌ها و توانمندي‌هاي تكيه كنيم و بر تقويت آنها همت گماريم.

وي با فرصت خواندن شرايط متغيير ماهيت و هويت مهندسي صنايع، اظهار كرد: هر چند مهندسي صنايع برخلاف برخي رشته‌ها كه داراي ماهيتي ثابت هستند، هر از گاهي دچار تغيير هويتي مي‌شود ولي همين انعطاف‌پذيري به عنوان يك فرصت امكان تغيير مطابق با شرايط روز را به اين حرفه داده است و بايد بيشتر روي اين ويژگي اتكا شود.

رييس دانشگاه يزد خواستار آمادگي دانشكده‌هاي صنايع دانشگاه‌ها براي تغييرات اساي براساس نيازهاي روز جامعه شد و گفت: هرچند اين تغييرات بسيار مشكل و گاها نيز با محافظه‌كاري‌هايي مواجه است ولي دانشكده‌هاي مهندسي صنايع به دليل ماهيت انعطاف‌پذيريشان بسيار آماده‌تر از ساير رشته‌ها هستند.

دكتر اولياء در پايان نيز ابراز اميدواري كرد كه نتايج و دستاوردهاي اين كنفرانس دو روزه در دانشگاه يزد براي حرفه مهندسي صنايع كشورمان قابل توجه و موثر باشد.

گفتني است؛‌پانزدهمين کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع ايران طي روزهاي سوم و چهارم بهمن‌ماه به ميزباني دانشگاه يزد در حال برگزاري است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار