در شورای مشورتی مرکز تحقیقاتی مدلسازی ریاضی تأکید شد؛
در حاشیه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در علوم ریاضی، نشست هم‌اندیشی شورای مشورتی پیرامون راه‌اندازی و ارتقای مرکز تحقیقاتی مدلسازی ریاضی در پردیس مهریز دانشگاه یزد برگزار شد.
کد خبر: ۷۰۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ 23 January 2019

«محمدعلی ایرانمنش» معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه یزد در نشست هم اندیشی ارتقای جایگاه و فعالیت‌های مرکز تحقیقاتی مدلسازی ریاضی که با حضور ۱۹ نفر از استادان برجسته علوم ریاضی از ایران و کشورهای آلمان، استرالیا، لهستان، سوئیس، هلند، صربستان و فرانسه به همراه مسئولینی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه یزد برگزار شد، اظهار کرد: این مرکز کار خود را روی سه گروه « گراف، ساختارهای جبری و کاربردها»، « مدلسازی و تحلیل ریاضی» و «تحلیل و مدلسازی سیستم‌های مهندسی» آغاز کرده است.

«فرهاد ارباب» محقق و پژوهشگر حوزه علوم کامپیوتر در دانشگاه لایدن هلند به لزوم گزینشی عمل کردن و تمرکز بر یک موضوع در حوزه علوم ریاضی اشاره کرد و در پاسخ به چرایی تاسیس این مرکز گفت: عمده هدف راه‌اندازی این مرکز باید در راستای ایجاد زمینه همکاری بین کشورهای مختلف برای برطرف کردن موانع، شناسایی محققان و استفاده از آنها در ایران و کشورهای دیگر باشد که در نهایت منجر به تحقق همکاری‌های سازمانی و اساسی شود .

وی با اشاره به وضعیت علوم ریاضی در ایران، این کشور را دارای محققان، استادان و دانشجویان خوبی در زمینه علوم ریاضی دانست و بیان کرد: ایران در برخی از گرایش‌های علوم کامپیوتر دارای ضعف‌هایی است و صرفا چند گرایش محدود در علوم کامپیوتر، رشد خوبی پیدا کرده است.

این محقق برجسته حوزه ریاضی خاطرنشان کرد: باید حداکثر تلاش خود را انجام دهیم تا نواقص را برطرف کنیم .

«علی قدسی» استاد آمار محاسباتی دانشگاه واترلو کانادا در این نشست با پراهمیت خواندن همه گرایش های علوم ریاضی افزود: با راه‌‌اندازی مرکز تحقیقاتی مدلسازی علوم ریاضی به جای تمرکز بر روی یک موضوع باید به همه شاخه‌های این حوزه از علوم متمرکز شویم.

وی همچنین خواستار در نظر گرفته شدن همکاری‌های علمی برای دانشجویان دکترا و برگزاری نشست‌ها و استفاده از بورسیه‌های مختلف شد و اظهار کرد: همکاری ها ابتدا باید به صورت غیر رسمی شکل گیرد و کم کم به صورت رسمی و جدی دنبال شود و بحث نظارت نیز در این میان حائز اهمیت است .

«مرجان سیرجانی» عضو هیات علمی دانشگاه مالاردالن سوئد نیز خواستار تمرکز روی موضوعاتی خارج از ریاضی محض اما مرتبط با این حوزه شد .

گفتنی است؛ نشست «سعید علیخانی» مدیر امورپژوهشی دانشگاه یزد و استاد دانشکده علوم ریاضی این دانشگاه ضمن تایید صحبت‌های آقای دارباب مبنی بر تقویت همه جانبه گرایش‌های علوم کامپیوتر در ایران، خواستار تقویت این حوزه و رفع نواقص و موانع آن شد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار