يك استاد حوزه و دانشگاه:
يكي از اساتید حوزه و دانشگاه یزد با تاكيد بر اين كه کشاورزی سنتی در شرايط كنوني كم‌آبي مصداق بارز ضايع كردن حق‌الناس است، گفت: خداوند براساس روايات و احاديث اين گناه بزرگ نمي‌گذرد.
کد خبر: ۷۰۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ 20 January 2019

استاد «احمد آبائی» در جمع اهالي روستاي محمدآباد از توابع بخش مركزي يزد با اشاره به رسالت پیامبران در هدایت‌ انسان‌ها، اظهار کرد: آموزش سبک زندگی صحيح از مهمترین رسالت انسان‌های مرسل بوده و در اين ميان یکی از مهمترین مقوله‌هایی که در دین و از سوی پیامبران مورد تاکید قرار گرفته، توجه به حق‌الناس است.

وي با بیان این که اسراف نیز نوعی ضايع كردن حق‌الناس محسوب می‌شود، گفت: آیات، روایات و احادیث فراوانی در رابطه با اهمیت این مسئله وجود دارد و یکی از گناهان بزرگی است که خداوند از آن نمی‌گذرد.

این استاد حوزه و دانشگاه کشاورزی به روش سنتی را در شرايط كنوني كم‌آبي مصداق بارز ضايع كردن حق‌الناس دانست و گفت: با گذشت زمان باید روش‌های نوین كشاورزي جایگزین روش‌های سنتی شوند، از طرفی سیستم‌های آبیاری جدید نیز به جای آبیاری غرقابی تعبیه و مورد استفاده قرار گیرد.

آبائي در اين نشست كه در راستاي اجراي طرح احياء و تعادل‌بخشي منابع آب زيرزميني شركت آب منطقه‌اي يزد برگزار شد، بر ضرورت روی آوردن کشاورزان به کشت‌های کم آبخواه تاکید کرد و گفت: کشاورزان نباید سودآوری از طريق کشت محصولات پرآبخواهي مانند هندوانه و خيارسبز در استان‌هاي كم‌آب را مورد توجه قرار دهند چرا كه کشت‌های کم‌آبخواهي مانند گیاهان دارویی نيز می‌تواند سودآوری مناسبی داشته باشد.

وی جوانان را در راس ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب خواند و عنوان کرد: نیروهای جوان بايد بیشتر به اهمیت مسئله‌ی آب توجه کنند و با درنظر گرفتن موقعیت یزد و مسئله کم‌آبی در استان به شغل کشاورزی اهتمام كنند هرچند كه مشاغل جایگزین و متناسب با پیشرفت تکنولوژی نيز وجود دارد كه مي‌توانند به آنها نيز روي آوردند.

وی با تاکید بر این که جنگ آب دور از انتظار نیست، گفت: باید نگاهی دوراندیشانه داشته باشيم و نسبت به حفظ آب برای ماندگاری در یزد و جلوگیری از مهاجرت اقدام كنيم.

آبائي در پايان نيز با بيان اين كه بخش صنعت و بخش خانگی را نيز در مصرف بهينه آب بدون سهم ندانست و خاطرنشان كرد: این دو حوزه نیز بايد موضوع مصرف بهنيه آب را جدی بگیرند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار