مراسم معرفی و نقد کتاب «هستی آینه» اثر «محمدرضا اصلاني»با حضور شماری از اساتيد و چهره‌های برجسته فرهنگی، ادبی و هنری کشور در یزد برگزار شد.
کد خبر: ۷۰۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ 14 January 2019

در اين مراسم كه به همت موسسه فرهنگی و هنری چهار باغ هنر یزد در هتل ارگ يزد برگزار شد، «محمدرضا اصلانی» شاعر، فیلم‌ساز و نقاش، «ناصر فکوهی» مردم شناس، «فواد نظیری» محقق و شاعر و «حسن نقاشی» مستند ساز و پژوهشگر يزدي حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم نيز مستند «آنجا که باد می‌وزد» به نویسندگی و کارگردانی «مینا مشهدی مهدی» با موضوع روستایی به نام بمبئی در یزد که سال‌ها پیش مردمانی از آیین زرتشت در آن زندگی می‌کردند، پخش شد.

این مستند ضمن نمايش سال‌های پیش این روستا که بعدها به نام عصرآباد معروف شد، توضيحات تعدادی از اهالی مهاجر از روستا در خصوص زندگی آن روزهایشان ارائه شده است.

«حسن نقاشی» مستندساز و پژوهشگر کشوری نيز در این مراسم گفت: این مستند یکی از فعالیت‌هایی بود که با همکاری اساتید کشوری و مستندسازانی همچون استاد اصلانی صورت گرفت.

وی افزود: ما برای تهیه این مستند نزدیک به چهار سال تلاش کردیم تا افرادی از این روستا را پیدا کنیم زیرا آنها می‌توانستند ما را در به تصویر کشاندن گذشته این روستا کمک کنند.

این مستندساز کشوری ادامه داد: این مستند را خانم مشهدی مهدی تهیه کرد زیرا فکر می‌کردم که این مستند نیاز به حسی زنانه دارد و یک زن می‌تواند با درک این حس به خوبی تصویرها را به نمایش بگذارد.

نقاشی گفت: آقای اصلانی به عنوان رابطی برای ما در نسل امروز است که به خوبی توانسته نسل گذشته را با نسل امروز پیوند دهد.

وی ادامه داد: ما باید از فیلم‌های گذشته به خوبی استفاده کنیم زیرا شرافت نگاه و احترام در آنها نهفته است.

«فواد نظیری» شاعر و نویسنده کشوری نیز در ادامه این مراسم با اشاره به آثار و علم استاد اصلانی بیان کرد: احاطه حیرت‌انگیز اصلانی به تاریخ و نقاشی و معماری و بینش نقادانه پیچیدگی‌های خاصی را در آثار او بوجود آورده است.

وی افزود: انکار او نه امکان‌پذیر است و نه حاصلی جز بی‌آبرویی و شکست محض به همراه خواهد داشت.

این شاعر و نویسنده کشوری بیان کرد: بی تعارف خواندن، درک، تحمل و حتی انکار استاد اصلانی سوادی به پهنه تاریخ ادبیات ایران و شعر و .. می‌خواهد که اگر این باشد تنها می‌توان آن را ورق زد.

«ناصر فکوهی» مردم شناس کشورمان نیز در این نشست گفت: ما صدها فیلم با ادعای مختلف داشتیم که امروز هیچ نامی از آنها وجود ندارد زیرا ظرفیت تبدیل به زیرساخت اجتماعی نداریم اما در آثار اصلانی می‌توان آنها را مشاهده کرد.

وی افزود: من به کارهای اصلانی به عنوان برساخته اجتماعی نگاه می‌کنم که معتقدم سالهای آینده از وی سخن به میان می‌آید و آثاری ماندگار خواهد داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار