مدیرکل ورزش و جوانان:
مدیرکل ورزش و جوانان یزد گفت: جشنواره فرهنگی ورزشی همراه با بازی های محلی اوایل اسفند ماه 1397 با هدف ایجاد سرگرمی و نشاط اجتماعی در یکی از روستاهای استان برگزار می شود.
کد خبر: ۷۰۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 10 January 2019

مسعود شریعتی  افزود: هدف از برگزاری جشنواره جلب مشارکت جوانان، بانوان و دختران در برنامه های فرهنگی و ورزشی، آشنایی نسل جوان با بازی ها، آداب و رسوم گذشته ، تقویت و توسعه ارزش های ایرانی اسلامی است.
وی اضافه کرد: جشنواره با همکاری هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین غرفه عرضه صنایع دستی، پخت نان و غذای محلی نیز در حاشیه برگزاری جشنواره پیش بینی شد.
شریعتی خاطر نشان کرد: با انجام فعالیت های فرهنگی و ورزشی و مشارکت قشرهای مختلف می توان در پیشگیری و کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی موفق بود.
بازی ‌های بومی محلی به عنوان یکی از سنت های اجتماعی درگذشته نه چندان دور، یکی از مهمترین عوامل تفریح ،سرگرمی و شادی یزدی ها بود و از چند سال قبل به دلیل عرضه نرم افزار بازی های رایانه ای در بازار، این روزها رو به فراموشی است و با توجه به اهمیت موضوع احیا آن ضروری است.
پیشینه غنی فرهنگی استان یزد در طول تاریخ زمینه ساز بازی‌ های بومی و محلی متعددی است که در عین سادگی از درون مایه عمیقی برخوردار هست و به عنوان یک سرمایه ارزشمند در گذر زمان مورد استفاده و اقبال همگان بود.
در عصر کنونی با وجود اهمیت بازی های بومی محلی و نقشی که در پرکردن اوقات فراغت اقشار مختلف بویژه نوجوانان و جوانان دارد به دلیل وجود برخی جذابیت ها و گسترش بازی‌ های رایانه ای در فضای مجازی، سنت های قدیمی در این عرصه رو به فراموشی است .
با نگاهی به بازی های بومی و محلی در می یابیم که در گذشته نه چندان دور نه تنها اسباب تفریح کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را فراهم می کرد، بلکه ورزش مفیدی برای سلامتی و نشاط اجتماعی نیز شمرده می شد.
در دنیای امروزی که فضای مجازی و رسانه های الکترونیکی به نوعی جایگزین بازی های سنتی شدند، باید برای احیای دوباره آن و حفظ هویت گذشته اقدام و زمینه و ماندگاری آن را فراهم کرد.
در شهرستان های یزد، اشکذر، میبد، اردکان، مهریز، تفت، ابرکوه، خاتم ، بهاباد و بافق بازی های محلی زیادی رایج بود و هم اکنون برخی از بازی ها همچنان مورد توجه اند.
از مهمترین بازی های بومی محلی یزد می توان به الک دولک ، آسیاب به چرخ، گرگم و گله می‏برم، گردو بازی، چوب بازی، کامسد (وسط بازی) ، طناب کشی، هفت سنگ، قایم موشک، قول (سنگ) بازی، عمو زنجیر باف، قطار بازی، و غیره ... اشاره کرد.
استان یزد 65 هزار نفر ورزشکار در 48 هیات ورزش زیر پوشش بیمه هستند.
استان یزد یک‌میلیون 138 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد افزون بر 600 هزار نفر در شهرستان یزد شامل 2 بخش مرکزی و زارچ با شهرهای یزد، شاهدیه و دهستان‌های فجر، فهرج، اله آباد و محمدآباد ساکن هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار