یک جوان میبدی با ابتکار خود، موفق به بومی سازی دستگاه اسکوئر چمفرینگ شد.
کد خبر: ۷۰۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ 10 January 2019

این روز‌ها کمتر کسی را می‌توان یافت که به استان یزد سفر کند و تحفه‌ای از سوغاتی‌های این استان نظیر شیرینی‌ها و صنایع دستی آن به شهر و دیار خود نبرد، اما مردمان سختکوش خطه‌ کویر علاوه بر تبحر زیاد در تولید و صادرات شیرینی و صنایع دستی، در صنعت و به ویژه صنعت کاشی و سرامیک نیز دستی بر آتش دارند بطوریکه از استان یزد به عنوان قطب تولید کاشی و سرامیک کشور یاد می‌شود.

همین چند ماه پیش بود که با یکی از مدیران کارخانه‌های یزد در خصوص افزایش کیفیت و تنوع طرح‌های کاشی و سرامیک استان در چند سال سال اخیر هم صحبت شدیم. این مدیر کارخانه در صحبت هایش به اقدامی تامل برانگیز و خوشایند اشاره کرد و گفت: یکی از جوانان شهرستان میبد موفق شده است برای نخستین بار در کشور دستگاهی به نام اسکوئر چمفرینگ را بومی سازی کند.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا راهی شهرستان میبد، قلب تپنده تولید کاشی و سرامیک ایران شویم و با این جوان میبدی و دستگاهی که اقدام به بومی سازی آن کرده است بیشتر آشنا شویم.

از احساس نیاز یک کارخانه تا ایده‌ای برای خودکفایی در صنعت کاشی

بومی سازی دستگاه اسکوئر چمفرینگ در قطب تولید کاشی و سرامیک ایران
پس از پیمودن ۵۵ کیلومتر از یزد به شهرستان میبد و کارگاه تراشکاری این جوان مبتکر میبدی رسیدیم.

سجاد رنجبر جوان مبتکر میبدی گفت: با پیشنهاد مدیر یکی از کارخانه‌های کاشی و سرامیک میبد مبنی بر ساخت دستگاه اسکوئر چمفرینگ که یکی از دستگاه‌های ارزشمند و قیمتی در کارخانه‌های کاشی است، به فکر بومی سازی این دستگاه افتادم.

رنجبر افزود: پس از ۱۵ روز تلاش شبانه روزی و مهندسی معکوس، رسم نقشه‌ها و تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت این دستگاه، برای نخستین با در کشور موفق به بومی سازی دستگاه اسکوئر چمفرینگ شدم.

از احساس نیاز یک کارخانه تا ایده‌ای برای خودکفایی در صنعت کاشی

این جوان ۲۶ ساله میبدی با بیان اینکه تمام مواد بکار رفته در ساخت این دستگاه ایرانی است ادامه داد: نمونه مشابه خارجی دستگاه اسکوئر چمفرینگ دارای شش موتور است در حالیکه نمونه بومی سازی شده آن، دارای سه موتور است و از این لحاظ در مصرف برق صرفه جویی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه تولیدی ما مجهز به یک موتور کمکی است که در صورت خرابی یکی از موتور‌ها، جهت جلوگیری از توقف خط تولید کارخانه، می‌توان از این موتور استفاده کرد.

رنجبر اضافه کرد: در گونیای این دستگاه تیغه‌های سرامیک قرار دادیم که این عمل سبب افزایش عمر سایشی تیغه‌ها می‌شود.

تکیه بر توان جوان ایرانی وابستگی به کشور‌هایی خارجی را مرتفع کرد
اندیشمندی مدیر یکی از کارخانه‌های کاشی و سرامیک استان یزد گفت: چند ماه پیش دستگاه اسکوئر چمفرینگ کارخانه کاشی ما خراب و خط تولید کارخانه متوقف شد، از آن جایی تعمیر و یا خرید این دستگاه به چندین ماه زمان نیاز داشت موضوع را با یکی از جوانان شهرستان میبد مطرح کردیم و ایشان قول ساخت این دستگاه را در کمترین زمان دادند.

اندیشمندی افزود: حداقل هزینه خرید نمونه‌های مشابه خارجی این دستگاه ۳۰۰ میلیون تومان می‌باشد این در حالی است که این دستگاه تنها با هزینه ۶۰ میلیون تومان تهیه شده و به خوبی از پس رقبای خارجی اش بر می‌آید.

از احساس نیاز یک کارخانه تا ایده‌ای برای خودکفایی در صنعت کاشی

وی ادامه داد: جوانان نقش مهم و سازنده‌ای در سرنوشت کشورشان دارند و باید از توانایی‌ها و استعداد هایشان در عرصه‌های مختلف جامعه بهره برد.

اندیشمندی اضافه کرد: دستگاه اسکوئر چمفرینگ برای کالیبره کردن کاشی و یا به اصطلاح ساب و پرداخت کاشی و نیز پرداخت گوشه‌های کاشی به حالت زاویه دار است.

وی همچنین اظهار داشت: کوتاه بودن زمان سفارش تا تحویل دستگاه به مشتری، طراحی و ساخت دستگاه متناسب با نیاز کارخانه و در ابعاد مختلف و نیز دریافت خدمات پس از فروش در کوتاه‌ترین زمان ممکن از جمله مزایای دستگاه اسکوئر چمفرینگ ساخت داخل کشور است.

اعتماد به تخصص ایرانی، رمز خودکفایی در عرصه‌های مختلف کشور
حسین فلاح فرماندار میبد گفت: سجاد رنجبر توانست با برقراری پیوند بین دانش دانشگاهی و تجربه، در این شرایط سخت اقتصادی که به تعبیر مقام معظم رهبری در یک جنگ و محاصره اقتصادی قرار داریم گام مهمی در راستای خودکفایی کشور در زمینه تولید دستگاه کارخانه‌های کاشی و سرامیک بردارد.

فلاح افزود: با توجه به اینکه استان یزد ششمین تولید کننده کاشی و سرامیک در جهان است؛ وجود جوانان مبتکری همچون سجاد رنجبر که اقدام به بومی سازی یا اختراع دستگاه‌های مورد نیاز کارخانه‌های کاشی و سرامیک می‌کنند سبب مرتفع کردن نیاز کارخانه‌های این بخش به دستگاه های خارجی می‌گردند.

از احساس نیاز یک کارخانه تا ایده‌ای برای خودکفایی در صنعت کاشی

فرماندار میبد ادامه داد: صنعتگران ما باید بیش از هر زمان دیگری به جوانان و نیروی‌های متخصص داخلی اعتماد داشته باشند چرا که اگر ما به این باور قلبی و عقلی برسیم که جوان ایرانی توانایی انجام کار‌های بزرگ را دارد قطعا شاهد تحولی بزرگ در بخش صنعت خواهیم بود.

فلاح تصریح کرد: با بومی سازی دستگاه اسکوئر چمفرینگ توسط این نیروی جوان ایرانی، نیاز کارخانه‌های کاشی و سرامیک کشور برای ورود این دستگاه از کشورهایی، چون ایتالیا، اسپانیا، چین و ترکیه مرتفع می‌شود.

استان یزد قطب تولید کاشی و سرامیک کشور است، اگر کارخانه‌های این بخش از دستگاه اسکوئر چمفرینگ بومی سازی شده استفاده کنند نه تنها جلوی خروج ارز کشور گرفته می‌شود بلکه گام مهمی در راستای حمایت از کالای ایرانی برداشته خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار