امام‌جمعه ابرکوه گفت: قیام 19دیماه 1356 هجری شمسی مردم قم در دفاع از اسلام راستین بسیار پرشور و خودجوش و مردمی بود و به عنوان عظیم‌ترین حرکت شهروندان در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی ایران ماندگار شد.
کد خبر: ۷۰۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳ 09 January 2019

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در مسجد جامع ابرکوه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 19دی، افزود: قیام مردم قم در این روز تاریخی نه‌ تنها دشمنان اسلام را مأیوس ساخت، بلکه توطئه‌های رژیم منحوس پهلوی را علیه روحانیان نقش بر آب کرد .
وی اظهار کرد: این حرکت مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نقش را در پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) در سال 1357 داشت.
حسینی تصریح کرد: این قیام خط بطلانی بر 2 هزار و 500 سال نظام ستم‌شاهی در ایران کشید و تومار رژیم پهلوی را برای همیشه در تاریخ کشور بست.
وی ادامه داد: مردم قم در آن روز با حضور انقلابی خود در دفاع از دین ، بصیرت و آگاهی و دشمن‌شناسی، حضور خود را به نمایش گذاشتند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اضافه کرد: مردم با همراهی روحانیان و با قیام خود، باعث سرنگونی رژیم پهلوی شدند و این حرکت سرآغازی برای قیام مردم سراسر کشور شد.
امام‌جمعه ابرکوه تأکید کرد: شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی در آبان 1356 شتاب خاصی به حرکت های انقلابی مردم ایران داد و تداوم قیام مردم قم در 19دی، مقدمه آغاز قیام عمومی در کشور شد.
حسینی ادامه داد: بی‌شک تضمین بقای انقلاب و نظام اسلامی و مسئولیت‌پذیری نسل های آینده با پاسداشت اهداف 19 دی همراه است.
تظاهرات 19دی که در تقویم رسمی ایران با عنوان قیام خونین مردم قم شناخته می‌شود ، شامل چند روز تظاهرات اعتراضی نسبت به چاپ مقاله « ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات است که نقطه اوج آن روز 19 دی 1356 بود.
این تظاهرات را بسیاری سر آغاز اعتراضاتی می‌دانند که در بهمن سال 1357 به سرنگونی نظام پهلوی و پایان سلطنت در ایران انجامید.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار