نخستین طرح آبیاری نوین زیرسطحی شهرستان با یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری در ۷.۵ هکتار اراضی روستای تقی‌آباد بخش بهمن اجرا شد.
کد خبر: ۷۰۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ 09 January 2019

مهدی غیب الهی مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: توسعه آبیاری نوین با حمایت دولت در دستور کار قرار دارد و افزون بر ۹۰۰ میلیون ریال هزینه‌ها از محل کمک‌های بلاعوض دولتی پرداخت می‌شود.

وی افزود: مصرف کم و توزیع بهتر آب، یکنواختی و جذب بیشتر، تبخیر پایین، آهکی‌شدن کمتر زمین، امکان کار روی زمین و کاهش هزینه کارگر از مزایای طرح است.

غیب الهی افزایش بهره وری آبیاری تا ۸۴ درصد، جلوگیری از رویش علف‌های هرز، تزریق کود و مواد غذایی موردنیاز به‌طور مستقیم به ریشه، جلوگیری از هدر رفت آب، حذف کود حیوانی و استفاده از کود‌های کلاته و یا کود‌هایی با حلالیت بالا، کاهش هزینه‌های مصرف کود را از دیگر مزایای استفاده از آبیاری زیرسطحی ذکر کرد.

این مسئول بخش کشاورزی شهرستان تأکید کرد: آبیاری زیرسطحی بیشتر در باغ‌ها و برخی زراعت‌ها و در مناطقی با شیب‌های تند استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: به‌زودی مرحله دوم اجرای آن در مزارع کشاورزی در ۱۰ هکتار اجرا می‌شود.

این مسئول محلی تأکید کرد: توسعه فعالیت‌های کشاورزی با بهره‌گیری بیشتر از روش آبیاری نوین و علمی در کاهش مصرف آب در دستور کار است.همچنین وی افزود: برای استفاده بهینه از آب تاکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری نوین قطره‌ای و تیپ در اراضی و باغ‌های ابرکوه اجراشده است.

غیب الهی بیان کرد: دولت در راستای توسعه طرح‌های آبیاری نوین با کمک‌های رایگان، کشاورزان را کمک می‌کند، و هم‌اکنون در ۵۰۰ هکتار باغ‌ها و اراضی آبیاری نوین در دست اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه از بهره‌برداران و کشاورزان خواست، برای صرفه‌جویی آب، پیشگیری از کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی و بهره‌وری بیشتر در بخش کشاورزی، مزارع و باغ‌های خود را به آبیاری نوین قطره‌ای، بارانی و تیپ تجهیز کنند.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه به کشت ۱۵ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و فعالیت‌های دامداری و دامپروری وابسته است که هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

منابع آب‌های زیرزمینی ابرکوه عمدتا از حوزه شمال فارس تغذیه می‌شود که به دلیل برداشت بی‌رویه در بالادست توسط کشاورزان استان خطر کم‌آبی و بی‌آبی ابرکوه را تهدید می‌کند.مرکز شهرستان ۵۳ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار