خانه شاعر آزادی‌خواه و دهان دوخته مشروطه‌خواه، هرچند مورد توجه مسئولان قرار گرفت و مسئولان تمام مرمت آن را تا ايام دهه فجر امسال وعده دادند اما ظاهراً برخی ضوابط منجر شده تا زمان مرمت خانه‌ی فرخی به اوقات وعده داده ‌شده، نرسد.
کد خبر: ۷۰۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵ 09 January 2019

«هومن ظریف» مستندساز کشوری كه مفتخر به ساخت مستندي در مورد زندگي فرخي يزدي شده، در اين روزها كه خبر از توقف فعالیت عمرانی مرمت خانه‌ي اين شاعر آزادی‌خواه یزدی‌تبار به گوش می‌رسد، مي‌گويد: نوروز 97 و پس از گذشت دو سال از ساخت مستند فرخی و عدم اکران آن در یزد، با فرزندم به خانه فرخی در يزد مراجعه كرديم ولي در نهایت حیرت شاهد بسته بودن در خانه‌موزه‌ي اين شاعر آزادی‌خواه و ملی سرزمینمان در اين ايام بوديم.

وي عنوان مي‌كند: البته بعد از اين كه به واسطه‌ي دوستان نيز وارد خانه شديم، با وضعيتي مواجه شدم كه در عین شرمساری در مقابل فرزندم، خيلي زود آنجا را ترک کردم.

این مستندساز کشوری ادامه می‌دهد: طبق وعده‌هایی داده شده از سوي مسئولان قرار بود كه همزمان با دهه فجر امسال، خانه فرخی مرمت و بازگشایی شود تا همزمان با بازگشايي اين خانه به روي عموم علاقمندان، اكران مستند فرخی نیز دوباره اتفاق بيافتد ولي آنچه دیده می‌شود دست به دست شدن تعهدات و وعده‌هاي مذكور میان دو نهاد شهرداری و میراث فرهنگی یزد است.

آمادگي شهرداري براي مرمت به شرط واگذاري

«ونوس عامری» نائب رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد نيز سابقاً  از اجرای عملیات مرمت خانه فرخی یزدی خبر داده و بازگشایی و افتتاح آن را به سالگرد پیروزی انقلاب در بهمن ماه موکول کرده بود .

این عضو شورای اسلامی شهر یزد در بخشی از سخنان خود در رابطه با استفاده از خانه فرخی به عنوان موزه فرخی نیز یاد کرده و افزوده بود: این محل به عنوان فرهنگ‌سرای ادبی نیز پیشنهاد شده که هنوز مورد تصویب شورا قرار نگرفته است .

عامري در مورد خبر توقف طرح مرمت اين خانه‌ي تاريخي به خبرنگار ایسنا مي‌گويد: شهرداري همواره آماده تحویل این خانه تاريخي جهت مرمت است اما ميراث فرهنگي براساس آیین‌نامه‌های سازماني نمی‌توانند سازه‌ای از املاک خود را به شهرداری واگذار يا منتقل کنند و در مقابل شهرداري نيز مجاز به مرمت سازه‌اي كه در اختيار ندارد، نيست.

وی اضافه می‌کند: البته با همفکری میراث فرهنگی به دنبال راه سومی برای این مسئله هستیم ولي در عين حال نيز ميراث فرهنگي عمليات مرمت خانه فرخي را در دست اقدام دارد.

مرمت خانه فرخی زمان بیشتری می‌طلبد

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هم در این رابطه با اشاره به این که مرمت این بنای تاریخی در دستور کار ميراث فرهنگي است، می‌گوید: تمام مصالح مرمت خانه فرخی توسط این اداره کل خریداری شده و هر چند بنابر آیین‌نامه‌های موجود، تاکنون با شهرداري براي مرمت به توافق نرسیده‌ایم، اما مرمت آن را آغاز کرده‌ایم .

وی تصريح مي‌كند: هر چند قرار بود که مرمت این محل به صورت مشارکتی با شهرداری انجام شود اما به دلیل عدم امکان واگذاری این بنای میراثی به شهرداری، خود میراث فرهنگی استان مسئولیت مرمت آن را برعهده گرفته است .

فاطمي مرمت این سازه بدون مشارکت شهرداری را در دستور کار این سازمان عنوان می‌کند و می‌گوید: به همين دليل نيز عمليات مرمت خانه فرخی یزدی زمان نسبتاً بیشتری را می‌طلبد .

مدیر کل میراث فرهنگی استان با این وجود معتقد است که زمان زیادی تا اتمام این خانه میراثی و ملی نمانده و در همین راستا خاطرنشان مي‌كند: همه مصالح و ملزومات مرمت این خانه خریداری شده و درهای آن نیز در مراحل اولیه مرمت، تعویض شده است .

گفتنی است؛ خانه فرخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، از ويژگي‌هاي معماری خانه‌های ایرانی برخوردار است به طوری که دو ورودی در شمال، دو حیاط مرکزی و اتاق‌هایی در اطراف حیاط دارد و زیرزمین این خانه نیز به وسعت کل بنای هم‌کف است .

پس از ورودی اول اين خانه، یک راهرو قرار دارد که داخل آن، راه پله پشت بام و ورودی اتاق‌ها قرار گرفته و کف آن را فضای زیرزمین تشکیل داده است، در ضلع روبرو دو اتاق کوچک و بزرگ، حیاط‌ها را بهم پیوند داده‌اند به طوری که حیاط اول کوچک‌تر بوده و یک حوض در وسط آن جای گرفته است . روی دیوار ضلع جنوبی خانه هم تزئینات گچ‌کاری مختصری دیده می‌شود. اتاق‌های ضلع شرقی هم با یک راهرو وارد حیاط دوم می‌شوند و البته ضلع روبرو دارای چند اتاق بوده که تخریب شده‌اند . ورودی دوم خانه نیز در ضلع غربی و در کنار راهروی ورودی به ایوان و مطبخ قرار گرفته است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار