فیلم سینمایی «آب» ساخته دیپا مهتا با حضور سینماگران یزدی در حوزه هنری استان یزد به نمایش درآمد و تحلیل شد.
کد خبر: ۷۰۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 07 January 2019

«محمود دهقان هراتی» در شصت و نهمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد که با موضوع فیلم سینمایی «آب» ساخته دیپا مهتا کارگردان هندی‌ـ‌کانادایی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه فیلم به عنوان یک متن مدرن زمینه ارائه و تحلیل متفاوت خرده فرهنگ‌ها را ایجاد کرده است .

وی افزود: باورها در شرق دور آنچنان در شکل‌گیری نهادهای اجتماعی به ویژه خانواده تأثیرگذار هستند که نمی‌توان به راحتی آنها را نقادانه تحلیل کرد .

معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: فیلم «آب» با ملایم‌ترین سبک نگارش مدرن هوشمندانه و آینه‌وار، مردم شرق دور را در مقابل باورهایشان نشانده و با گستره جهانی مقاومت‌های غیرمنطقی در برابر باورها را به چالش می‌کشد و توانسته بخشی از این رسالت را انجام دهد .

«سیدمهدی مرعشی» با اشاره به انتشار این فیلم در سال 2005 و جلب توجه به برخی محافل سينمايی تصریح کرد: مهتا در اين فيلم به زندگی و مشكلات بيوه زنان جامعه هندو مسلک كشور هند می‌پردازد .

وی با بیان این که در جامعه به شدت سنت‌گرای هندو زنانی كه بيوه می‌شوند در هر سن و سالی، سه انتخاب بيشتر ندارند، ادامه داد: آنها یا باید با جنازه شوهر سوزانده شوند، یا در بيوه‌خانه‌ها تا پایان عمر، منزوی و به دور از جامعه زندگی كنند یا این که به همسری برادرشوهر كوچکشان درآيند .

این کارشناس سینما افزود: مهتا با سه‌گانه‌های آتش (١٩٩٦)، زمين (١٩٩٨) و آب (٢٠٠٥) شناخته می‌شود و در آثارش به طرح موقعيت زنان در جامعه هندوستان می‌پردازد .

مرعشی خاطرنشان کرد: تضاد سنت‌ها با قوانين اجتماعی و حقوق شهروندی در جامعه هندوستان بسيار ريشه‌دار و عميق است به طوری كه اين تضادها تا امروز هم ادامه يافته و بخش بزرگی از زنان جامعه هندوستان همچنان با آن درگير هستند .

وی افزود: زمانی كه اين فيلم در شهر واراناسی (شهر مقدس هندوها) فيلمبرداری می‌شد جامعه متعصب هندو با تخریب دكورهای فيلم مانع از ادامه كار شدند و مهتا مجبور شد پس از يک دوره توقف طولانی، ادامه آن را در كشور سريلانكا فيلمبرداری كند و همين وقايع اهميت فيلم «آب» را نشان می‌دهد .

این کارگردان اظهار کرد: هر چند در این اثر با كارگردان چيره‌دستی روبرو نيستيم اما فيلمنامه در داستان‌پردازی و سير تحول كاراكترها موفق است. شروعی زيبا و مؤثر و پايانی تأثيرگذار دارد .

وی گفت: داستان فیلم ساده و روان تعريف می‌شود گرچه درنيمه دوم چندين بار ريتم افت می‌كند وگويی حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد امادر پرده سوم داستان دوباره جان تازه‌ای می‌گیرد و مضمون قصه خود را با موفقيت به مقصد می‌رساند .

گفتنی است؛ لیساری، دیپا مهتا، کولبوشان کارباندا، جان آبراهام، سیما بیسواس و وحیده رحمان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند .

نشست هفتگی اکران و تحلیل فیلم‌های منتخب ایران و جهان سه‌شنبه‌ها، ساعت 18 در نارنجستان هنر حوزه هنری یزد واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندن به مباحث آموزشی سینما آزاد و رایگان است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار