مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت روش سنتی زرگری یزدی در فهرست آثار ملی کشور خبرداد.
کد خبر: ۷۰۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ 06 January 2019

سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: کی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیر منقول تاریخی – فرهنگی، بافت‌های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه تاکنون ۷۸ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته اند، گفت: روش ساخت زنجیر هل ملیلیه یزدی، زنجیر توپ ملیله یزدی، زنجیر هِل و گُل یزد، زنجیر کلافه‌ای و هنر ساخت دست بند اشرفی یزدی، فنونی هستند که به صورت جداگانه در قالب روش‌های سنتی زرگری یزدی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده اند.

فاطمی افزود: تمامی آداب و رسوم، بازی‌های محلی، رشته‌ها و فنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم‌های خاص مذهبی و غیر مذهبی که در گذشته انجام می‌شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا درحال حاضر به شکل سنتی انجام می‌گیرند در این حوزه بررسی می‌شوند.

وی بیان کرد: در این استان تعداد بی شماری از آیین‌ها، رسوم، رشته ها، فنون و غذا‌های با ارزش وجود دارد که لازم است در فهرست ناملموس ملی کشور ثبت شود.

لازم به ذکر است؛ حوزه ثبت ناملموس از سال ۱۳۸۷در سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز شده و اولین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به شماره ۱۱ ثبت ملی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار