همایش یک روزه منطقه ای "آموزش به بیمار" با حضور جمعی از پرستاران، سرپرستاران و مدیران پرستاری استان های غرب کشور در کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 19 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر بهمن روشنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حاشیه این همایش که امروز (28 آذر) در محل بیمارستان امام رضا (ع) برگزار شد، گفت: همایش آموزش به بیمار با حضور پرستاران، سرپرستاران و مدیران پرستاری کلان منطقه 3 شامل استان های کرمانشاه، همدان، ایلام و کردستان برگزار می شود.

وی افزود: در این همایش روش های مختلف آموزش به بیمار مرور و یادآوری شده و بر اهمیت این آموزش ها تاکید و نیز روش های نوین آموزش به بیمار به بحث و گفت و گو گذاشته می شود.

روشنی به سالمند شدن جمعیت ایران در سالهای نه چندان دور اشاره کرد و افزود: متاسفانه جمعیت کشور با ادامه این روند رو به سالمندی می رود و افزایش تعداد سالمندان یعنی اشغال بیشتر تخت های بیمارستانی، بنابراین با آموزش به بیماران می توان مدت زمان بستری در بیمارستان را کاهش داد.

وی یادآور شد: همچنین در کنار این باید مراکز home care برای ارائه خدمات مراقبتی در منزل نیز افزایش داده شده و از این طریق بتوانیم مدت زمان بستری در بیمارستان ها را کاهش دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه پرستاران بیشترین مدت زمان تماس با بیمار را دارند، گفت: پرستاران باید مدت زمان بسیاری را صرف مراقبت از بیمار کنند و با توجه به کمبود تعداد پرستاران و افزایش حجم کاری آنها آموزش به بیمار در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

روشنی از ارائه این آموزش‌ها در سه سطح زمان پذیرش، زمان بستری و زمان ترخیص بیمار خبر داد و افزود: در زمان پذیرش، بیمار با قسمت های مختلف بیمارستان برای انجام سریعتر کارهای خود آشنا می شود و در زمان بستری طریق مصرف داروها و اینکه قرار است چه اقدامات درمانی برای بیمار انجام شود به او یاد داده می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در زمان ترخیص هم آموزش های لازم برای مصرف دارو در منزل و راهکارهای مراقبتی و پیشگیری آموزش داده می شود.

وی با اشاره به وجود مراکز آموزش به بیمار در تمامی مراکز درمانی گفت: حتی اگر در خود مراکر درمانی، بخش آموزش به بیمار نباشد، پرستاری در این مراکز هست که این آموزش ها را به بیماران ارائه دهد.

روشنی یادآور شد: البته در مسیر این آموزش ما با مشکلاتی از جمله کمبود پرستار، نبود فضای مناسب آموزشی و پایین بودن انگیزه پرستاران مواجه هستیم که باید در همایش های اینچنینی برای رفع این مشکلات راهکارهای موثر اندیشیده شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار