فرماندار اسلامشهر:
فرماندار شهرستان اسلامشهر گفت: با اجرای صفر تا صد قوانین موجود نمی‌توان حتی نیم‌متر از سطح منطقه بافت فرسوده را بهسازی کرد.
کد خبر: ۶۹۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 19 December 2018

مسعود مرسلپور شب گذشتبه در جلسه ساماندهی و بهسازی بافت‌های فرسوده روستایی شهرستان اسلامشهر که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: با اجرای صفر تا صد قوانین موجود نمی‌توان حتی نیم‌متر از سطح منطقه بافت فرسوده را بهسازی کرد.

وی با بیان اینکه قریب به اتفاق روستاهای اسلامشهر بافت فرسوده سخت سنگین و وحشتناک دارند، افزود: متأسفانه پیچیدگی قوانین و مقررات، وجود نگاه سخت‌گیرانه دستگاه‌های اجرایی به مقررات باعث شده تا در زمینه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده عملاً هیچ اتفاق خوشایندی رخ ندهد.

فرماندار اسلامشهر بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن روستاهای شهرستان اسلامشهر در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری تهران وضعیت موجود آن‌ها قابل درک نیست، فرسودگی ساختمان‌های روستایی‌های منطقه علی‌رغم اقدامات انجام شده حتی یک ساختمان مقاوم و بهسازی شده در بافت‌های فرسوده احداث نشده است.

وی با اشاره به وضعیت فیزیکی ساختمان‌های روستایی در این منطقه، تأکید کرد: در برخی از روستاها وضعیت ساختمان‌های موجود به‌قدری نگران کننده و وخیم است که حتی در صورت بارش باران رحمت الهی و یا وقوع زلزله در فاصله ۲۰۰ کیلومتری تهران، امکان بروز خسارات و تلفات جبران‌ناپذیری وجود دارد، البته بنده نمی‌خواهم بزرگ‌نمایی کنم وضعیت ساختمان‌های موجود بیانگر این ادعا است.

وی با اشاره به علل عدم همکاری و مشارکت مردم در بهسازی بافت‌های فرسوده ادامه داد: وجود برخی قوانین و مقررات دست‌وپا گیر، عدم تأمین ضمانت‌نامه‌های بانکی برای متقاضیان جهت اخذ تسهیلات بانکی عدم ناکارآمدی برخی از بافت‌های روستایی وعدم تصویب طرح‌های هادی در برخی روستاهای منطقه عدم توانایی برخی از مسؤولین در اجرای قوانین و مقررات مانع از بهسازی بافت‌های فرسوده شده است.

فرماندار اسلامشهر گفت: با استفاده از ماده و تبصره‌های قانونی می‌توان در جهت بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده اقدامات مناسبی را انجام داد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در زمینه احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده موفقیت به دست آوریم باید ضمن رفع موانع و مقررات دست و پاگیر با اعطای تسهیلات بانکی کم‌بهره و امتیازات تشویقی زمینه مشارکت مردم در احداث بناهای مقاوم و اصولی با رعایت استانداردهای لازم را فراهم نمود.

فرماندار اسلامشهر با اشاره به وضعیت حاد برخی از روستاها مانند لهک، تأکید کرد: در ظهور و به وجود آمدن برخی از روستاها و مراکز جمعیتی، خیلی از دستگاه‌ها و مسؤولین مقصر بوده و در اثر کم‌کاری برخی از افراد در گذشته امروز شاهد وضعیت این‌چنینی در منطقه هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت تصویب طرح هادی روستاها بیان کرد: یکی از مشکلات ناهمگونی طرح‌های تهیه‌شده این است که کار مطالعه و تهیه برخی نقشه‌ها و طرح‌ها در روستاها توسط تعدادی دانشجوی بی‌تجربه و فاقد شرایط لازم انجام شده درحالی‌که برای تهیه و عملیاتی شدن این طرح‌ها نگاه پیش توسعه‌ای موردنیاز است تا حداقل نیازها و سرانه‌های روستاها در آن تأمین شود.

فرماندار اسلامشهر با اشاره به مصوبات جلسه، خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و مساعدت و همکاری مدیرکل و معاونین بنیاد مسکن و مدیرکل روستایی و عشایری استانداری تهران، مصوبات خوب و کاربردی جلسه اگر بعدازاین در زمینه بهسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده اجرایی نشود و کاری صورت نگیرد، نشان از بی‌عرضگی و بی‌کفایتی ما است و باید از این فرصت به وجود آمده در جهت رفع مشکلات مردم استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه این نشست نمایندگان روسای روستاها، بخشداران و دهیاران روستاهای شهرستان اسلامشهر با ارائه گزارشی از وضعیت روستای خود خواستار همکاری و مساعدت بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی در تصویب طرح‌های شدند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار