نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس:
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با تشریح طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح کیفیت کار و سطح نمایندگان مجلس را بالا می‌برد.
کد خبر: ۶۹۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 19 December 2018

سید ابوالفضل موسوی بیوکی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح در مجلس عنوان شد و پس از تصویب به عنوان طرح، به کمیسیون شوراها ارجاع داده شد و پس از بحث و بررسی در این کمیسیون اکنون در نوبت دستور کار مجلس قرار دارد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر برای انتخابات مجلس افراد در حوزه‌های انتخابیه هر استان که براساس تقسیمات کشوری است کاندید می‌شوند و برای ورود به مجلس می‌بایست حداقل 25 درصد از آرای آن حوزه انتخابیه را کسب کنند در غیر این صورت نفر اول و دوم که بیشترین رأی را از آن حوزه انتخابیه کسب کردند به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند و در این مرحله کاندیدی که بیشتر رأی بیاورد به عنوان نماینده آن حوزه انتخابیه وارد مجلس می‌شود.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ادامه داد: در طرح استانی شدن انتخابات مجلس، حوزه‌های انتخابیه فعلی به‌عنوان حوزه‌های فرعی و هر استان به عنوان حوزه اصلی در نظر گرفته می‌شوند و کاندیدهای نمایندگی مجلس زمانی پیروز انتخابات هستند ابتدا باید حتماً حداقل 20 درصد از آرای حوزه فرعی که در آن ثبت‌نام کردند را کسب و سپس در حوزه اصلی استان بتوانند اکثریت آرا را کسب کنند.
موسوی بیوکی با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند و من نیز موافق آن هستم، افزود: یکی از مزایای این طرح این است افرادی که به عنوان نماینده وارد مجلس می‌شوند از مقبولیت لازم در بین مردم استان برخوردارند و در بین مردم شناخته شده‌اند و تنها مورد قبول حوزه انتخابیه خود نیستند و این کیفیت کار و سطح نمایندگان مجلس را بالا می‌برد.
وی تصریح کرد: یکی از آفت‌ها و آسیب‌های انتخابات مجلس به صورت کنونی این است که می‌تواند فردی با رأی محدود و پایین به عنوان نماینده حوزه انتخابیه وارد مجلس شود درحالی‌که با استانی شدن انتخابات این مشکل رفع خواهد شد و اختلاف رأی نمایندگانی که از یک استان وارد مجلس می‌شوند کم است و این مقبولیت و کارایی نمایندگان در استان را نشان می‌دهد.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه تقویت احزاب در یک نظام حاکمیتی موجب رشد و بالندگی آن جامعه است، افزود: طرح استانی شدن انتخابات مجلس موجب فعال شدن و تقویت احزاب مختلف می‌شود و این موضوع تخصص، کیفیت و کارایی نمایندگان مجلس را بالا می‌برد.
موسوی بیوکی عنوان کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس هم اکنون در نوبت دستور کار هیئت رئیسه مجلس قرار دارد منتها به دلیل بررسی لایحه بودجه سال 98 احتمالاً زمان زیادی طول می‌کشد تا این طرح مورد بررسی و رأی‌گیری قرار گیرد مگر اینکه با امضای 50 نماینده این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: طرح دیگری نیز به موازات طرح استانی شدن انتخابات مجلس مطرح هست مبنی بر اینکه بنا بر قانون اکنون باید 40 نماینده به نمایندگان مجلس اضافه شود که دو نماینده سهم یزد هست که این طرح نیز در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد تصویب قرار گرفته و در دستور کار مجلس است منتها این طرح به طرح استانی شدن انتخابات بستگی دارد و اگر این طرح رأی بیاورد طرح اضافه شدن نمایندگان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار