معاونت پژوهش حوزه علمیه اردکان:
معاونت پژوهش حوزه علمیه اردکان با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش گفت: با پرورش طلاب پژوهش‌گر حوزه‌های علمیه پویاتر می‌شود.
کد خبر: ۶۹۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 19 December 2018

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت‌الله کوثری با اشاره به سابقه بیش از هزارساله پژوهش در حوزه‌های علمیه گفت: پژوهش، همزاد تدریس و تحصیل در حوزه‌های علمیه است. اگرچه این سابقه طولانی با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است اما مفسران، فقیهان، متکلمان و فیلسوفان بزرگ شیعه و اهل سنت در طول تاریخ اسلام به پژوهش اهمیت داده‌اند.
وی اظهار داشت: از آغاز تشکیل حوزه‌های علمیه که سه وظیفه تبلیغ، آموزش و پژوهش را به عهده گرفته‌اند در هیچ برهه‌ای، آموزش و تبلیغ از تحقیق و پژوهش جدا نبوده است و فترتی که بعد از مرحوم شیخ طوسی به وجود آمد و ابن ادریس علیه آن، نقد تاریخی خود را مطرح کرد در حقیقت وقفه و نقطه‌ضعفی بر تحقیقات در علوم اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) محسوب می‌شود.
معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق (علیه‌السلام) اردکان گفت: در سابقه تاریخی حوزه‌ها، همواره آموزش از تحقیق بهره گرفته و تحقیق هم به‌نوبه خود ، آموزش را سامان بخشیده است. امید است که بتوانیم با پرورش طلاب پژوهش‌گر، حوزه‌ای پویاتر برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات روز جامعه بشری داشته باشیم.
وی افزود: هفته پژوهش فرصت مغتنمی برای تقدیر از پژوهشگران و بازخوانی پژوهش‌های انجام‌شده است و شعار محوری هفته پژوهش امسال " پژوهش و الگوی انسانی- اسلامی " بوده و تأکید رهبر انقلاب، ترویج علوم انسانی با تأکید بر مبانی انقلاب اسلامی است.
کوثری گفت: روزهای هفته پژوهش با عنوان پژوهش و طلاب جوان، استعدادهای برتر نخبگان، پژوهش، دستاوردها و ظرفیت‌ها، پژوهش، الگوهای تعاملی و هم‌افزایی نهادهای پژوهش حوزوی، پژوهش، حوزه و دانشگاه، پژوهش و سند پایه پیشرفته، پژوهش و انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده است.
وی اظهار داشت: حوزه علمیه امام صادق (علیه‌السلام) اردکان یکی از حوزه‌های برتر استان درزمینهٔ پژوهش و تحقیق است که باهمت مدیریت، اساتید و طلاب سخت‌کوش هرساله شاهد درخشش در جشنواره‌های مختلف پژوهشی مانند جشنواره علامه حلی در زمینه‌هایی چون تألیف کتاب، مقاله، پایان‌نامه و رساله‌های مختلف حوزوی و دانشگاهی هستیم.
این مقام مسئول گفت: شورای پژوهش حوزه علمیه اردکان برای طلاب برنامه‌ریزی کرده است که از همان پایه‌های ابتدایی، شیوه تحقیق و پژوهش را یاد گرفته و اجرا نمایند. در این راستا، دانش‌آموخته حوزه باید دوره‌های مختلف روش‌ها و آداب سنتی و جدید پژوهش را فرابگیرد تا کم‌کم در امر تحقیق و نویسندگی تبحر پیدا کند.
وی افزود: کتابخانه حوزه علمیه اردکان یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های استان یزد است که در کنار چندین رایانه و ده‌ها نرم‌افزار علمی، پژوهشی و در یک فضای سنتی به‌صورت شبانه‌روز در خدمت طلاب پژوهش‌گر است.
کوثری در پایان گفت: امسال نیز در هفته پژوهش برنامه‌های مختلفی مانند برگزاری نمایشگاه از دستاوردهای پژوهشی طلاب اردکانی سراسر کشور، جلسه مشترک اساتید حوزه و دانشگاه و هم‌اندیشی در موضوعات مختلف ازجمله پژوهش و دیدار با اساتید، مؤلفین و محققین بزرگ حوزه انجام می‌شود و از اساتید و طلاب پژوهشگر تجلیل خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار