تنها کاروانسرای مدور ايران به نام «زین‌الدین» بنایی خوش طرح و مستحکم است که در 60 کیلومتری جاده یزد به طرف کرمان واقع شده است.
کد خبر: ۶۹۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 19 December 2018

این بنا از شاهکارهای معماری دوره صفویه محسوب می شود و تنها بنای مدور ایرانی است که توسط «زین الدین گنجعلی خان ریگ» حاکم کرمان به دستور شاه عباس صفوی در قرن 10 هـ.ق ساخته شده است . 
یکی از کاربردهای این کاروانسرا در گذشته محلی جهت استقرار تفنگچیان و مستحفظان بوده و در حال حاضر با کاربری اقامتی پذیرایی مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد . 
در بخش شمالی رباط اتاق‌هایی که شاه نشین عمارت بوده قرار دارد که دارای سقفی بلند با کاربندی گچی می باشد ودر دو طرف کاروانسرا پله هایی وجود دارد که به پشت بام کاروانسرا راه دارد و می توان برای تماشای آسمان فوق العاده زیبای کویر از طریق این پله ها به پشت بام رفت . 
این رباط از کاروانسرای بین شهری است و دارای پلان مدور  و پنج برج نیم دایره است که به دیواره هشت متری آن متصل هستند، ساختمان آن آجری است و پس از در نسبتا وسیع ضلع جنوبی، هشتی و صحن دوازده ضلعی قرار دارد. در اطراف صحن، رواق های سکوداری وجود دارد که در انتهای هر رواق ، اتاق های مشابه به چشم می خورد . 
  از بارزترین مشخصه این بنا می توان به قرینه بودن شرق و غرب آن اشاره کرد که کنگره ها و تیراندازهای لبه بام، ترکیب برج و دیوارها و نمای تمام آجر آن ، چهره خاصی به این کاروانسرا داده است . 
گفتنی است: کاروانسرای زین الدین به شماره ثبتی 926 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در سال 2006 دیپلم افتخار یونسکو به دلیل «احیا و ساماندهی با بهره گیری از مصالح سنتی» را دریافت كرده است . 
ياداور مي‌شود كه کاروانسراها به عنوان حلقه گمشده معماری ایرانی هستند که در گذشته بیشتر با کاربری تجاری بنا شده اند و با توجه به موقعیت بازرگانی و تجاری یزد رشد و رونق خاصی داشته اند . 
هم اکنون در استان یزد 32 کاروانسرای ثبتی وجود دارد که قدیمی‌ترین آن کاروانسرای سنگی انجیره اردکان مربوط به دوره ایلخانی است و از دیگر کاروانسراهای استان می‌توان به کاروانسراهای علی آباد، سریزد، رباط نو، شمس،  کرمانشاهان، بهادران، رباط خرگوشی، رشتی عقدا و خرانق اشاره کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار